Zaawansowane przeróbki silnika, związane ze znacznym podniesieniem mocy, wymagają ingerencji w jego głębokie wnętrze i zastosowania innych części – tłoków, pierścieni, korbowodów, wału korbowego, odpowiednio odciążonych, wyważonych i – co najważniejsze – wykonanych z wytrzymalszych materiałów.

Dotychczas zasadnicze części silnika pozostawały niezmienione. Oprócz wałka rozrządu przeważnie modyfikowaliśmy seryjne części, zamiast je wymieniać.

Silnik z zaawansowanymi przeróbkami

Silnik z zaawansowanymi przeróbkami będzie rozwijał o wiele wyższe obroty niż seryjny, większe też będą obciążenia poszczególnych części. Na tym etapie trzeba głęboko sięgnąć do portfela po to, aby w rezultacie „dół” silnika wytrzymał zwiększone obciążenia. Trzeba także przyjrzeć się bliżej rozrządowi, który będzie zmuszony precyzyjnie sterować pracą silnika przy wysokich obrotach. Możesz też zastanowić się nad odciążeniem koła zamachowego.

Silnik z odchudzonym kołem zamachowym

Silnik z odchudzonym kołem zamachowym w czasie rozpędzania mniej mocy traci na napędzanie koła zamachowego i tę uwolnioną moc może spożytkować na lepsze przyspieszanie auta. Jest to odczuwalne szczególnie podczas rozpędzania na niskich biegach. W przypadku lekkiego samochodu, nawet jeden kilogram „zdjęty” z koła zamachowego może oznaczać odczuwalną poprawę dynamiki. Lżejsze koło zamachowe może być zastosowane nawet w silniku seryjnym lub na dowolnym etapie przerabiania.

Odchudzenie koła zamachowego możesz powierzyć tylko najlepszemu, że znanych Ci fachowców. Jakakolwiek niedokładność w wyważeniu, obróbce lub zdjęcie materiału w nieprawidłowym miejscu grozi rozleceniem się lub urwaniem, koła, co może być bardzo niebezpieczne: w przypadku silnika ustawionego wzdłużnie, urywające się przy 8000 obr./min. koło zamachowe tnie jak masło karoserię, i lepiej żeby na jego drodze nie znalazły się również nogi. W przypadku samochodu z silnikiem ustawionym poprzecznie, koło zamachowe w czasie lotu może przyprawić Cię o tzw. rozdwojenie osobowości.

Co zrobić aby poprawić osiągi silnika?

Trzeba zwiększyć ilość zasysanego powietrza i obroty rozwijane przez silnik. Niezależnie od tego, jakim autem i w jakich zawodach startujesz, zawsze warto się upewnić, że zawieszenie w Twoim samochodzie pracuje najlepiej, jak to możliwe, wszystkie koła są ustawione dokładnie tak jak trzeba oraz, że nadwozie znajduje się na pożądanej wysokości nad drogą. Proponujemy tutaj wykonanie pomiarów i regulacji metodą „zrób to sam”, która jest tak samo skuteczna jak w fachowym warsztacie, o ile zastosowana z maksymalną dokładnością, konieczną do pracy nad zawieszeniem.

Zawieszenie

Na początek parę słów o celowości pomiarów i regulacji „zawiasów”. Podstawowa funkcja zawieszenia to utrzymywanie kontaktu całej szerokości opony z drogą w czasie jazdy po prostej, na zakrętach, przy hamowaniu i przyspieszaniu. Ponadto zawieszenie odpowiada za solidny „docisk” koła do nawierzchni, oraz za to, jaką część masy auta przejmuje na siebie każde z kół na zakrętach, przy hamowaniu i przyspieszaniu. O prawidłowym dociskaniu kół do nawierzchni decyduje rozkład masy samochodu na poszczególne koła oraz charakterystyka sprężyn i amortyzatorów.

Poprzedni artykułAriel Atom – recenzja Samochodowo.pl – najszybszy samochód na Świecie?
Następny artykułIle kosztuje i kiedy trzeba wykonać przegląd samochodu?