Dla wielu z nas, motocykl to najcenniejsza rzecz, jaką posiadamy — pozwala realizować największą pasję, jest finalizacją wieloletniego oszczędzania, a czasem — czego życzymy każdemu — spełnieniem dziecięcego marzenia, które podążało za nami przez ostatnie kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat. Nie ma w tym zatem nic dziwnego, że staramy się chronić go za wszelką cenę, wyposażając się w coraz to lepsze zabezpieczenia antykradzieżowe do motocykli. W tym materiale przedstawimy ci 5 typów blokad utrudniających kradzież jednośladu — blokady tarcz hamulcowych, linki i łańcuchy z zapięciami, kotwy, U-locki i alarmy. Wszystkie akcesoria zostały stworzone po to, żeby napsuć krwi złodziejom czyhającym na twój motocykl.

Blokada tarczy hamulcowej — maleństwo na dobry początek

Blokady tarcz hamulcowych to zdecydowanie jedno z najbardziej uniwersalnych i kompaktowych zabezpieczeń antykradzieżowych. Zajmuje bardzo mało miejsca, dzięki czemu można ją schować w dowolnym schowku w jednośladzie (np. pod kanapą lub w przednich osłonach) lub zabrać ze sobą — rozmiar i waga większości modeli pozwala na swobodne przenoszenie w kieszeni lub plecaku. Co więcej, jest bardzo intuicyjna w użyciu. Wystarczy kilka sekund, żeby uniemożliwić przepychanie motocykla w pojedynkę — oczywiście większa ilość osób, unosząc zablokowane koło, może tego dokonać. Z myślą o takich sytuacjach powstały blokady tarcz hamulcowych wyposażone w alarm, który uruchomi się, gdy ktoś podejmie próbę przepchania jednośladu.

Warto zaznaczyć, że mimo niewielkich rozmiarów, tego typu blokady wydają z siebie naprawdę donośny dźwięk — okolice 100 dB. to więcej, niż większość klaksonów montowanych w samochodach. Łatwo można sobie wyobrazić, ile hałasu robi takie maleństwo w środku nocy, kiedy dochodzi do większości kradzieży. Do tego typu zabezpieczeń polecamy dokupić linkę — tzw. przypominacz — dzięki której ciężko zapomnieć o założonej blokadzie. Koszt tego gadżetu nie przekracza zazwyczaj kilkunastu złotych, a pozwala uniknąć uszkodzeń tarczy hamulcowej, zawieszenia i innych elementów podwozia. Przodującymi producentami blokad tarcz hamulcowych są Oxford i Abus.

Linki i łańcuchy z zapięciem — solidne zabezpieczenie na lata

Po blokadach tarcz hamulcowych przyszedł czas na cięższy sprzęt. Łańcuchy i linki z zapięciem to zdecydowanie jedne z najbardziej solidnych zabezpieczeń antykradzieżowych, jakie możesz kupić do swojego motocykla. O tego typie blokad wiele mówią już same nazwy stosowane przez producentów — Monster, Beast i Hardcore dobrze oddają ich wytrzymałość i skuteczność. Dużą zaletą lin i łańcuchów z zapięciem jest zdecydowanie ich bezawaryjność.

Prosta budowa i wytrzymałe materiały sprawiają, że tutaj nie ma co się zepsuć. Oczywiście na czele długiej listy zalet jest uniwersalność — długość zabezpieczeń dochodząca do 1,5 metra pozwala przypiąć motocykl do większości słupów, grubych drzew czy innego rodzaju masywnych obiektów. Większość producentów korzysta z utwardzonej stali, która jest odporna na szybkie przecięcie lub rozerwanie przenośnymi narzędziami. W Polsce dużą popularnością cieszą się linki i łańcuchy z zapięciem od marek Oxford i Abus.

Kotwa — zabezpieczenie nie do ruszenia

Jeśli chcesz zmaksymalizować działanie przenośnych blokad, warto zapoznać się ze stacjonarnymi zabezpieczeniami antykradzieżowymi. Linka lub łańcuch z zapięciem w połączeniu z solidną kotwą zamontowaną do ściany lub podłogi to zestaw nie do ruszenia. Oczywiście nie jest to rozwiązanie dla wszystkich — inwazyjny sposób montażu wymaga odpowiedniej zgody administratora budynku lub garażu, jeśli ten nie jest naszą własnością.

Warto zaznaczyć, że na bezpośrednią skuteczność tego typu zabezpieczeń wpływa kilka czynników — jakość podłoża (tj. struktura ściany/podłogi; najlepsze rezultaty osiągnie się, montując kotwę w podłożach betonowych/ceglano — betonowych) i jakość montażu to najważniejsze z nich. Wybierając kotwę antykradzieżową, warto zdecydować się na model wykonany z hartowanej stali i wyposażony w śruby mocujące uniemożliwiające odkręcenie jej od ściany/podłogi. Przed zakupem polecamy również sprawdzić, czy kotwa jest kompatybilna z posiadanym łańcuchem, linką lub U-lockiem.

U-lock — blokada przetestowana przez rowerzystów i motocyklistów z całego świata

Zabezpieczenie motocykla typu U-lock to rozwiązanie, które najpierw zdobyło popularność wśród rowerzystów z Nowego Jorku (tam zostało opracowane), a następnie przeniknęło do świata motocyklowego. Łatwość obsługi, uniwersalność — U-lock można stosować na dwa sposoby: przypinając koło motocykla do wybranego obiektu lub wyłącznie na koło; w obu przypadkach przepchnięcie motocykla staje się utrudnione — oraz bezawaryjność tego zapięcia przyniosło mu dużą popularność.

Warto zaznaczyć, że U-lock jest bardziej kompaktowy niż łańcuch lub linka z zapięciem, jednak nie zapewnia aż tak dużej swobody w przypinaniu do elementów miejskiej infrastruktury. Tak jak w przypadku innych zabezpieczeń antykradzieżowych, warto wybierać modele z hartowanej lub utwardzanej stali, które zapewniają największą odporność na rozerwanie lub rozcięcie. Jednym z najpopularniejszych producentów zapięć typu U-lock jest niemiecka marka Abus.

Szeroki wybór zabezpieczeń antykradzieżowych w salonach I’M Inter Motors i na imready.eu

Szukasz zabezpieczeń antykradzieżowych? Odwiedź salon I’M Inter Motors — największą sieć stacjonarnych sklepów motocyklowych w Polsce — lub imready.eu. Duży wybór blokad przeciwkradzieżowych od renomowanych producentów (m.in. Oxford, Abus i Patrolline) oraz szereg korzyści zakupowych (m.in. darmowa dostawa, zwrot towaru do 60 dni i bezpieczne płatności online) pozwolą ci dokonać dobrego zakupu.

Poprzedni artykułDbaj o samochód. Stosuj preparat do regeneracji silnika.
Następny artykułJak wybrać maszynę polerską do karoserii?