Kiedy ogumienie nie nadaje się do jazdy? Czy każdą oponę da się naprawić? Jak sprawdzić, czy gumy jeszcze nadają się do eksploatacji? Jeśli szukasz odpowiedzi na powyższe pytania, zapraszamy do lektury.
Opony samochodowe to jeden z podstawowych elementów każdego pojazdu i właściwie jedyny, który ma kontakt z nawierzchnią. A zatem to od nich w dużej mierze zależy bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów, a także innych uczestników ruchu drogowego. Z tego powodu o opony należy dbać i wymieniać je, kiedy wymaga tego sytuacja. Nie tylko sezonowo, ale i wtedy, gdy pojawią się pierwsze oznaki, że gumy nie nadają się już do dalszej jazdy. Kiedy dokładnie powinno się wymieniać stare opony na nowe? Na te pytania odpowiadamy w artykule.
Kiedy opony klasy średniej nie nadają się do jazdy?
Na rynku aktualnie można znaleźć opony letnie, zimowe i wielosezonowe. Do najpopularniejszych i najskuteczniejszych zalicza się oczywiście te sezonowe. Wadą opon sezonowych jest jednak konieczność ich wymiany dwa razy w roku oraz znalezienie miejsca do przechowywania nieużywanego w danym momencie kompletu. Do zalet natomiast zalicza się przede wszystkim wysoki poziom bezpieczeństwa, jakie są w stanie zagwarantować bez względu na warunki drogowe. Opony letnie i zimowe trzeba zmieniać, ponieważ letnie nie radzą sobie w zimowych warunkach, a zimowe – na przykład – zużywają się nawet 5 razy szybciej, gdy są wykorzystywane latem. Jest to spowodowane między innymi tym, że opony zimowe produkuje się z bardziej miękkiej gumy. Dzięki temu zachowują odpowiednie parametry przy ujemnych temperaturach.
Wymianę opon oraz wulkanizację przeprowadza się w odpowiednich warsztatach. Jeśli interesuje Cię usługa tego typu, już teraz sprawdź ofertę na stronie https://motointegrator.com/pl/pl/uslugi/177-wymiana-opon-i-wulkanizacja, z której dowiesz się między innymi, co dokładnie obejmuje wymiana opon.
Oczywiście opony ulegają uszkodzeniu. Producenci informują, że z reguły jeden komplet można wykorzystywać przez kilka lat. Wielu z nich utrzymuje, że dopiero po 5 latach ich opony nie będą nadawały się do jazdy. Jeśli chcesz sprawdzić, ile lat mają Twoje opony, informacje takie powinieneś znaleźć na bocznej ściance ogumienia.
Czy na bokach Twojej opony oraz na bieżniku zaczynają pojawiać się wybrzuszenia, zniekształcenia, rozwarstwienia czy nawet niewielkie pęknięcia? To znak, że powinieneś jak najszybciej udać się do wulkanizatora w celu sprawdzenia, czy opony klasy średniej lub premium – w zależności, jaką wybrałeś – nadają się do dalszego użytku. Najszybciej zużywa się ogumienie budżetowe. Ale nie tylko ewentualne pęknięcia czy pęcherze są istotne. Nowe ogumienie ma z reguły bieżnik o głębokości od 6,5 do 8 milimetrów. Według polskich przepisów drogowych najmniejsza dozwolona głębokość bieżnika powinna wynosić 1,6 mm. Nie rekomenduje się jednak jazdy na takich oponach, bo jest to po prostu niebezpieczne. Wiąże się nie tylko z wydłużoną drogą hamowania, ale i gorszym odprowadzaniem wody. Jeśli chodzi o opony zimowe, zaleca się wymieniać ogumienie na nowe już wtedy, gdy głębokość bieżnika wynosi 4 mm.
Czy każde uszkodzenie opony można naprawić?
Nie zawsze naprawa uszkodzonej opony ma sens. Są jednak pewne sytuacje, przy których naprawa jest możliwa. Przykładem tego jest uszkodzenie w formie niewielkiej dziury powstałej, np. przez wbity gwóźdź. Zwykle uratowanie takiej opony jest jak najbardziej możliwe. W takiej sytuacji wystarczy podjechać do wulkanizatora, który zaklei nam powstały ubytek przy pomocy specjalnej łatki.
Zastanawiasz się, czy każdą przebitą oponę można naprawić? Wszystko zależy od typu ogumienia i rodzaju uszkodzenia. Przy wysokim indeksie prędkości wynoszącym minimum 240 km/h nie poleca się łatać przebitej opony. Podobnie wygląda sytuacja, gdy głębokość wgłębienia wynosi 5 mm lub więcej. Płytkie przebicia oraz ogumienie z niższym indeksem prędkości bez problemu można załatać u wspomnianego wulkanizatora. Do odratowania nie nadaje się również ogumienie z uszkodzoną boczną ścianką.
Oczywiście nie naprawia się też starych opon. Jeśli masz ogumienie, które liczy sobie 5 lat, albo więcej, powinieneś je niezwłocznie wymienić na nowe. Nawet wtedy, gdy wydaje Ci się, że bieżnik opon jest wystarczający.
Warto pamiętać jeszcze o tym, że tanie opony nie zapewnią takiego poziomu bezpieczeństwa jako opony klasy premium, ale mogą być w zupełności wystarczające do samochodów osobowych poruszających się głównie po mieście. Jeżeli jednak chodzi o ogumienie zimowe, to tutaj nie należy oszczędzać. Ogumienie budżetowe nie zawsze zapewnia odpowiednią przyczepność i bezpieczeństwo, dlatego postaraj się dobierać opony z rozwagą. Więcej informacji na temat ogumienia znajdziesz we wspomnianym artykule.