Lubisz majsterkować przy samochodzie i interesuje cię car detailing? Jeżeli tak, być może zastanawiałeś się nad zakupem maszyny polerskiej do karoserii. Jest to wydatek, który na pewno może ci się szybko zwrócić. Szczególnie jeśli posiadasz samochód, którego lakier nie jest w najlepszym stanie. Wówczas posiadając maszynę polerską, trochę czasu i chęci, będziesz mógł przywrócić jej zupełnie nowe życie i wygląd. Na rynku mamy wiele maszyn do polerowania lakieru? Którą z nich wybrać?
Jakie maszyny polerskie są w sprzedaży?
Wyróżnić możemy, aż trzy rodzaje maszyn do polerowania lakieru samochodowego. Są to maszyny rotacyjne, planetarne oraz dual action, łączące w sobie zalety dwóch wcześniejszych. Odpowiednim wyborem dla osoby początkującej są maszyny polerskie dual action, które są stosunkowo proste w obsłudze i istnieje niewielkie ryzyko zniszczenia nimi karoserii. Maszyny polerskie wyposażone są w silnik elektryczny, ale moc sama w sobie nie jest najważniejszym parametrem. Wbrew pozorom zbyt duża moc może być nawet niepożądana w takich urządzeniach, grożąc zbyt mocnym spolerowaniem lakieru. Kiedy już wiesz, że lepiej celować w maszyny polerskie dual action, powinieneś się dowiedzieć, na jakie parametry zwrócić uwagę.
Rozmiar krążka
W maszynach polerskich ważnym elementem jest krążek polerski. Jest to specjalny rodzaj gąbki, który wprawiony w ruch poleruje lakier. Można również zastosować dedykowane krążki papieru ściernego – przydają się kiedy mamy w planach lakierować element i zamierzamy pozbyć się warstwy istniejącego lakieru. W zdecydowanej większości maszyn polerskich stosuje się krążki rozmiaru 125 mm i są one łatwo dostępne. Można również znaleźć maszyny dedykowane do krążków 150 mm.
Pozwalają one w szybszym czasie wykonać zaplanowaną pracę, ale mają jedną, dużą wadę. Trudno się nimi pracuje na niewielkich elementach. Większa średnica nie pozwala dotrzeć do ciężko dostępnych miejsc. Dlatego naszym zdaniem odpowiednim wyborem są maszyny polerskie na krążki 125 mm. Jeżeli dysponujemy odpowiednim budżetem, warto rozważyć zakup drugiej, mniejszej maszyny polerskiej na krążki średnicy 75 mm. Są szczególnie przydatne przy polerowaniu detali. Nieocenioną pomocą w ich zakupie może być pożyczka pozabanakowa, która pozwoli szybko i sprawnie wyposażyć swój warsztat domowy.
Skok maszyny polerskiej
Kolejny istotny parametr, który należy uwzględnić przy zakupie maszyny polerskiej to skok tarczy. Określa on długość jednorazowego ruchu. W tym przypadku również nie powinno sięgać się po maszyny o największym skoku, ponieważ ich obsługa wymaga dużej wprawy. W sprzedaży występują maszyny polerskie o skokach 9,15 i 21 mm. Ponownie polecamy środkową opcję – 15 mm. Jest ona naszym zdaniem najbardziej praktyczna w użytkowaniu hobbystycznym.
Czy jeszcze o czymś należy pamiętać, kiedy kupujemy maszynę polerską?
Na pewno warto zwrócić uwagę na długość przewodu zasilającego. Im jest on dłuższy, tym lepiej i będzie można zrezygnować z używania przedłużaczy. Przyda nam się również zapas krążków do polerowania, a także past polerskich oraz wosków. W sprzedaży znaleźć można gotowe, bogato wyposażone zestawy, zawierające wszystko, co konieczne do polerowania lakieru. Podsumowując, wszystkie wydatki związane z polerką karoserii samochodu mogą się zamknąć w wariancie budżetowym w kwocie około 700 złotych, a w wersji premium dwa do trzech razy droższej.