Wyprodukowane w 2002 roku Porsche Cayenne, cieszy się wielką estymą wśród fanów motoryzacji na całym świecie. Samochód ten zaliczany jest do kategorii SUV-ów. Swoją premierę miał w Paryżu, a do dnia dzisiejszego miejscem produkcji tego motoryzacyjnego arcydzieła jest niezmiennie (jak to bywa w przypadku większości modeli Porsche) Zuffenhausen. Co ciekawe karoseria powstaje w słowackiej Bratysławie, a całość montowana jest w niemieckim Delitzsch.

Cayenne jest konkurencja dla Mercedesa ML oraz bardzo popularnego również i w naszym kraju SUV-a z Bawarii, czyli BMW X5.

Zapewne Ferdynand Porsche byłby dumny z innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych, zastosowanych w tym pojeździe. Jest to bowiem pierwszy od 1995 roku samochód (kiedy kresu dobiegła produkcja modelu 928), sygnowany ta marką, który wyposażony jest w silnik o układzie V8.

Ogromna popularność Cayenne odnosi w Stanach Zjednoczonych, gdzie jak na razie odnotowuje najwyższą sprzedaż w tym kraju w historii marki Porsche. Sportowy duch modelu, połączony z funkcjonalnością i ergonomią, sprawia, że klienci są w stanie zainwestować w niego swoje oszczędności.

Grupa Volkswagena po raz kolejny przyczyniła się do powstania modelu Porsche. Tym razem na potrzeby Cayenne użyczyła ona tzw. platformy E, z której już wcześniej korzystały SUV-y spod znaku Audi i właśnie wyżej wspomnianego Volkswagena.

Początkowo samochód sprzedawany był w dwóch wersjach: z 340-konnym i turbodoładowanym 450-konnym silnikiem. Jednakże jednostki napędowe przez kolejne lata były poddawane różnym modyfikacjom technicznym. I tak w roku 2003 powstał silnik VR6 o mocy 250 KM i pojemności 3.2 l. Trzy lata później zaprezentowano Turbo S o mocy 521 KM. Nie bez znaczenia dla mocy owych jednostek napędowych pozostawała masa własna samochodu, która wahała się od 2160 do 2355 kg.

Rok 2007 to poważna metamorfoza modelu Cayenne

W tym czasie każdy silnik modelu został wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa oraz zwiększono moc silników, która mieściła się w przedziale od 290 do 500 KM, a pojemność dochodziła prawie do 5 litrów.

2008 rok to wprowadzenie na rynek wersji Gran Tourismo Sport o pojemności 4.8 l i mocy 405 KM. Dodatkowo samochód został udoskonalony o opcję PASM, czyli system elektronicznej kontroli sił tłumienia amortyzatorów. Następcą wyżej wspomnianego GTS został model Turbo S o niezmienionej pojemności, ale za to większej mocy do 550 KM. Od roku 2009, czyli całkiem niedawno, niemiecki koncern zdecydował się na wypuszczenie wersji z wysokoprężnymi silnikami deasla.

Według opinii użytkowników Cayenne, prowadzi się lepiej od konkurenta ze stajni BMW (BMW X5)

Silniki turbodoładowane pozwalają na rozpędzenie auta w czasie 5 sekund do 100km/h, co dla samochodu tej klasy jest nie lada osiągnięciem.

Warto również zwrócić uwagę na wspaniały design Porsche Cayenne. Aluminiowe felgi z oponami nisko profilowymi w połączeniu z napędem na cztery koła, nadają mu nie tylko sportowego wyglądu, ale także lepsze osiągi. Dowodem na to są testy szybkościowe SUV-ów, podczas których stuningowany Cayenne, rozpędził się do 295 km/h, co jest do dnia dzisiejszego najlepszym wynikiem w tej klasie. Całkiem nieźle zaprezentował się również serynie produkowany Cayenne Turbo S, który osiągnął wynik 280 km/h. Samochody te są wręcz wyścigowymi modelami porsche.

Kolejnym bardzo istotnym faktem, wartym odnotowanie jest wysokoprężny silnik diesla, zastosowany przed rokiem w tych modelach. Jest to 3-litrowa jednostka o mocy 240 KM, pochodząca ze stajni Volkswagena. Ponadto dieslowskie wersje posiadają sekwencyjną, automatyczna skrzynię biegów Tiptronic S, a prędkość maksymalna oscyluje tutaj w granicach 230 km/h.

Przyszłość modelu Cayenne to silniki hybrydowe,nad którymi już pracują inżynierowie firmy Porsche. Firma chce wprowadzić je na rynek w niedalekiej przyszłości. Możemy być świadkami wielkiego przełomu w historii marki Porsche.