Turbosprężarki to dziś wyposażenie większości silników wysokoprężnych oraz jednostek benzynowych. Ich użycie gwarantuje uzyskanie czystszych spalin, a także jednorazowego spalania większej ilości mieszanki paliwowo-powietrznej, co pozwala na osiągnięcie wyższej mocy. Zasada ich działania jest stosunkowo prosta, a do największych zalet należy bezobsługowa praca, a przy właściwej eksploatacji także bardzo dobra trwałość.
Konstrukcja i działanie turbosprężarki
Zadaniem turbosprężarki jest zwiększanie ciśnienia powietrza trafiającego do silnika. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu wirnika, który zasysa powietrze i spręża je, sprawiając, że do cylindrów dostaje się większa ilość tlenu, pozwalająca na uzyskiwanie większej ilości energii, a zatem i większej mocy. Wirnik sprężający powietrze może obracać się ze znaczną prędkością sięgającą nawet 300 tys. obrotów na minutę za sprawą połączonego z nim wałkiem wirnika turbiny. Jest ona zasilana energią kinetyczną spalin opuszczających cylindry i trafiających do kolektora wylotowego. Sprawne funkcjonowanie turbosprężarki jest możliwe dzięki właściwemu łożyskowaniu oraz smarowaniu wałka. Jest to realizowane przez kanały olejowe znajdujące się w kadłubie środkowym, a więc części, w której znajduje się wałek. Do smarowania wykorzystywany jest olej silnikowy. Przed przedostawaniem się oleju do części, gdzie znajdują się wirniki, chronią specjalne uszczelnienia.
W jakich warunkach pracuje turbosprężarka?
Sprężarki muszą radzić sobie z dużą ilością ciepła generowaną podczas pracy – w grę wchodzi tu nie tylko tarcie pojawiające się miejscach łożyskowania wałka, ale także związane z wykorzystywaniem do napędu rozgrzanych spalin osiągających nawet 1000°C. Problemem są też oddziaływania związane z obrotami wirników – nawet minimalne różnice w rozmieszczeniu masy przy tak dużych prędkościach oznaczają nierównomiernych rozkład działających sił i tendencję do odkształceń. Dla zapobiegania przyspieszonemu zużyciu wszystkie elementy wykonuje się z metalu o podwyższonej odporności na temperaturę ze zwiększoną zawartością chromu, molibdenu, wolframu czy niklu.
Problemy z turbosprężarką spowodowane nieprawidłową obsługą zwykle kończą się koniecznością jej naprawy. Firmą specjalizującą się w regeneracji turbosprężarek, jest Silesia Cars Center. Zajmuje się ona również kompleksowymi naprawami wtryskiwaczy, pompowtryskiwaczy i pomp wtryskowych w układach common rail instalowanych w jednostkach wysokoprężnych. Wśród oferowanych usług znajdują się też naprawy mechaniczne, serwis opon i klimatyzacji.