Bieżnik to jeden z najważniejszych elementów odpowiadających za osiągi opony. Zróżnicowane wzory dostępnych na rynku opon nie służą więc tylko do ozdoby. Odpowiadają za przyczepność, drogę hamowania, a także zachowanie pojazdu na zakrętach. Każdy z popularnych wzorów jest dostosowany do nieco innego stylu jazdy i samochodu. Jak wybrać najlepszy wzór bieżnika do swojego pojazdu? Tego dowiesz się w artykule!

Najważniejsze elementy bieżnika opony

Na początek warto wiedzieć, z czego składa się bieżnik opony. Pomoże nam to lepiej zrozumieć, dlaczego konkretny wzór sprawdzi się lepiej np. w samochodzie miejskim, a inny będzie idealny do auta sportowego. Każdy bieżnik posiada w swojej budowie kilka wspólnych elementów.

Budulcem bieżnika, jak i całej opony jest oczywiście mieszanka gumowa. To właśnie jej skład decyduje o trwałości oraz zachowaniu opony w konkretnej temperaturze. Kolejnym elementem są klocki, czyli największe elementy mające zapewnić stabilność pojazdu i przyczepność. Pomiędzy nimi znajduje się sieć rowków, których zadaniem jest rozpraszanie wody spod kół pojazdu oraz polepszenie sterowności.

Niektóre opony wyposażone są w lamele. Jest to szczególnie widoczne, jeśli spojrzymy na opony zimowe i opony całoroczne. Lamelki to niewielkie ale głębokie nacięcia na klockach bieżnika. Zwiększają one przyczepność na śniegu “wgryzając się” w jego powierzchnię, co umożliwia krótszą drogę hamowania i stabilną jazdę w zimowych warunkach.

Popularne typy bieżników opon

Wybierając opony samochodowe najpewniej spotkasz 3 popularne typy bieżnika – symetryczny, asymetryczny oraz kierunkowy. Każdy ze wzorów cechują inne wady i zalety. Poniżej wyjaśniamy najważniejsze cechy każdego z rodzajów!

  • Bieżnik symetryczny – kształt i wzór elementów jest identyczny na obu połówkach opony. Ten typ bieżnika opon jest niedrogi w produkcji i stosowany zwykle w ekonomicznych modelach ogumienia. Do najważniejszych zalet opon symetrycznych należy niska cena oraz obniżone opory toczenia (co przekłada się na efektywność paliwową auta).
  • Bieżnik asymetryczny – mają asymetryczną budowę, często podzieloną na dwie różne części. Wewnętrzna strona opon asymetrycznych często odpowiada za sprawne odprowadzanie wody, a zewnętrzna – bezpieczeństwo na suchej drodze. Jest to najbardziej zaawansowana konstrukcja, którą kierowcy cenią za wysokie parametry jezdne w zmiennych warunkach.
  • Bieżnik kierunkowy – jest łatwy do rozpoznania, gdyż wzór elementów często przypomina literę “V” lub strzałkę do przodu. Elementy są tu symetrycznie ustawione pod takimi samymi kątami, przez co opony kierunkowe są znakomite do jazdy na mokrej nawierzchni. Tego typu ogumienie jest bardzo skuteczne do zimowej jazdy.

Jaki bieżnik opon wybrać?

Najlepszy bieżnik opon będzie oczywiście zależny od wielu czynników – warunków w jakich podróżujemy, mocy i typu auta oraz stylu jazdy. Aby ułatwić Wam wybór, przygotowaliśmy kilka przykładów, kiedy warto rozważyć dany typ bieżnika do swojego pojazdu.

Wybierz opony symetryczne, jeśli:

  • posiadasz auto klasy miejskiej o średniej lub mniejszej mocy silnika,
  • korzystasz z pojazdu na krótszych odcinkach (np. dojazdach do pracy),
  • jeździsz spokojnie i cenisz ekonomię jazdy.

Warto rozważyć opony asymetryczne, jeśli:

  • posiadasz mocniejszy samochód i chcesz wykorzystać maksimum jego możliwości,
  • jeździsz w zróżnicowanych warunkach pogodowych i drogowych,
  • masz agresywny styl jazdy i lubisz wysokie prędkości.

Z kolei opony kierunkowe mogą być idealne dla Ciebie, jeśli:

  • poszukujesz pewnych i stabilnych opon zimowych,
  • często podróżujesz na mokrej nawierzchni,
  • chcesz podróżować dynamicznie, ale bezpiecznie.

Poprzedni artykułWycieraczki samochodowe – kiedy jest możliwość naprawy, a kiedy trzeba wymienić na nowe?
Następny artykułDywaniki gumowe w samochodzie – czy warto w nie inwestować?