E-TOLL to nowy system poboru opłat drogowych, który zastąpił viaTOLL. To zmiana, która dotknęła przede wszystkim firmy transportowe i zawodowych kierowców. Od 1 października 2021 e-TOLL to jedyna metoda pozwalająca na uiszczenie opłaty za przejazd. Co warto o niej wiedzieć? Jak z niej korzystać? Sprawdź!
Na czym polega system e-TOLL i czym różni się od viaTOLL?
Podstawową różnicą pomiędzy nowym a starym systemem naliczania opłat drogowych jest rodzaj wykorzystywanych danych. W przypadku viaTOLL stosowano dane radiowe. Dlatego też na płatnych odcinkach dróg umieszczane były specjalne bramownice, a każdy pojazd korzystający z systemu musiał mieć zamontowane specjalne urządzenie viaBOX.
E-TOLL korzysta z danych geolokalizacyjnych (GPS), który nie wymaga montażu bramownic. Kierowcy muszą być jednak wyposażeni w urządzenie pozwalające na przesyłanie danych geolokalizacyjnych. Może to być Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL) montowany na stałe w pojeździe, urządzenie pokładowe (On Board Unit – OBU) podpinane np. do gniazda zapalniczki lub po prostu smartfon albo tablet z zainstalowaną darmową aplikacją e-TOLL PL.
e-TOLL – dla kogo jest obowiązkowy?
Korzystanie z systemu e-TOLL jest obowiązkowe dla użytkowników pojazdów lub zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t oraz autokarów i autobusów (z przyczepą lub bez przyczepy), bez względu na ich masę, z liczbą miejsc powyżej 9 (wliczając w to miejsce kierowcy). W praktyce są to więc przede wszystkim kierowcy ciężarówek, autokarów i autobusów.
Dla kierowców ciężarówek e-TOLL jest obowiązkowy – podobnie jak wcześniej viaTOLL. Wymaga to zastosowania odpowiedniego systemu przystosowanego do przesyłu danych GPS.
E-TOLL Polska – jak rozliczać przejazd płatnymi odcinkami dróg?
Nowy system naliczania opłat umożliwia korzystanie z trzech różnych metod rejestracji płatnych przejazdów. To od właściciela pojazdu zależy, na jaką metodę się zdecyduje. Od tego zależą natomiast obowiązki kierowcy poruszającego się płatnymi drogami.
Aplikacja e-TOLL PL
Aplikacja e-TOLL PL to najprostsze rozwiązanie. Jest ona dostępna bezpłatnie w Google Play oraz App Store. Wymaga posiadania jedynie urządzenia mobilnego z dostępem do sieci. Niestety jest mało wygodna w użytkowaniu, ponieważ kierowca musi ją ręcznie uruchomić przed rozpoczęciem płatnego przejazdu. Zdarzają się również błędy w jej działaniu uniemożliwiające prawidłowe zarejestrowanie przejazdu. Dlatego jej stosowanie jest niezalecane zawodowym kierowcom.
Urządzenie typu OBU
Służące do obsługi e-TOLL urządzenia OBU są znacznie wygodniejsze w obsłudze i działają bardziej stabilnie. Wyróżniają się też przystępną ceną i łatwym montażem – wystarczy je podłączyć do elektryki pojazdu, np. przez gniazdo zapalniczki lub bezpośrednio do akumulatora. Jedno urządzenie OBU może być bez problemu używane w różnych pojazdach – przed rozpoczęciem przejazdu należy jedynie zmienić ustawienia na koncie użytkownika e-TOLL. Dane są przesyłane do systemu automatycznie.
Urządzenie typu ZSL
Urządzenia typu ZSL również są bardzo łatwe w obsłudze. Montuje się je w pojeździe na stałe. Służą zazwyczaj do monitoringu pojazdów, a możliwość rozliczania przejazdów e-TOLL to zaledwie ich dodatkowa funkcja. To najwygodniejsze rozwiązanie dla kierowcy, ponieważ ZSL nie wymaga obsługi. Wszelkie dane trafiają do systemu e-TOLL automatycznie.