W tym artykule omówimy różne rodzaje skrzyń biegów Fiata, w tym Sport i Normal. Przyjrzymy się również skrzyni biegów Comfort-Matic, półautomatycznej skrzyni biegów Selespeed oraz Dualogic. W tym artykule przyjrzymy się bliżej każdemu z tych różnych typów skrzyń biegów, aby sprawdzić, które Skrzynie biegów Fiat są najlepsze dla Twojego samochodu. Omówimy również różnice między poszczególnymi skrzyniami biegów, w tym czego możesz się po nich spodziewać.
Skrzynia biegów Dualogic
Skrzynię biegów Dualogic można znaleźć w niektórych samochodach marki Fiat, w tym w modelu 500, który jest wyposażony w silnik 1,2 litra o napięciu 8 V oraz Skrzynie biegów Fiat dualogic. Ten sam system jest również montowany w modelu 695 Abarth „Tributo Ferrari”. Działanie systemu Dualogic polega na automatyzacji sterowania sprzęgłem przy jednoczesnym zachowaniu zalet mechanicznych skrzyni manualnej. Ponadto, zwiększa bezpieczeństwo jazdy i umożliwia pracę samochodu w trybie półautomatycznym lub automatycznym.
Skrzynia biegów Fiat Dualogic jest droższa niż standardowy automat, ale zapewnia płynniejszą zmianę biegów i większą oszczędność paliwa. Ponadto, poprawiono wyczucie pedału gazu, a działanie sprzęgła jest bardziej płynne. Skrzynia Dualogic nie jest idealna, ale sprawdza się w większości sytuacji. Zalety skrzyni Dualogic w porównaniu ze standardowym automatem są oczywiste. Pod wieloma względami Dualogic jest lepszym wyborem.
Skrzynia biegów Comfort-Matic
Skrzynia biegów Comfort-Matic jest rozwinięciem skrzyni Agile, która została zamontowana w Iveco Daily w 2004 roku. Wczesne modele skrzyni Comfort-Matic były „nieco pobudliwe”, zmieniały bieg na niższy przy najmniejszym wzniesieniu. Miały również zbyt wysokie obroty i były zawodne pod względem elektrycznym. W związku z tym skrzynia Comfort-Matic została po cichu wycofana w 2006 roku, a dostępne były tylko silniki o pojemności 2,3 litra. Jest to dużo lepsze rozwiązanie niż np. w skrzyni biegów Fiat Ducato.
Skrzynie biegów Fiat Comfort-Matic mają dwa różne tryby pracy. W jednym z nich automatyczna skrzynia biegów zmienia biegi na niższe, gdy obroty silnika znacznie spadną. Takie zachowanie nie jest niczym niezwykłym, ale w innym trybie automatyczna skrzynia biegów jest ustawiona tak, aby przełączać się na kolejny bieg. Innym trybem jest auto, w którym zwiększane są obroty silnika. W trybie auto skrzynia biegów Comfort-Matic zmienia jednak bieg w ostatniej chwili, co powoduje, że skrzynia biegów ostrzega kierowcę o awarii.
Półautomatyczna skrzynia biegów SeleSpeed
SeleSpeed, opracowany z myślą o bolidach F1 Ferrari, jest hybrydową skrzynią biegów, która łączy w sobie zalety skrzyni manualnej i automatycznej. Włoska firma spodziewa się, że 90% klientów zdecyduje się na ten hybrydowy system zamiast tradycyjnej manualnej skrzyni biegów. Program F1 firmy FIAT mocno wspierał SeleSpeed, więc technologia autoboxu rozprzestrzeniła się na inne marki firmy.
Selespeed posiada panel wyboru biegów, na którym wyświetlany jest zarówno wybór biegów manualnych, jak i półautomatycznych. Tryb „City” pokazuje, ile biegów jest włączonych. System automatycznie zmienia biegi i jest przeznaczony do jazdy w częstym ruchu ulicznym. Tryb „Selespeed” wymaga użycia dźwigni zmiany biegów lub dwóch pedałów. W porównaniu z manualnymi skrzyniami biegów, Skrzynie biegów Fiat Selespeed zmieniają przełożenie w ułamku czasu.
Skrzynia biegów Dualogic dla Abarth
Skrzynia biegów Dualogic sprawia, że jazda Fiatem Abarth staje się jeszcze przyjemniejsza. System ten łączy zalety zarówno automatycznej, jak i manualnej skrzyni biegów, zapewniając kierowcy lepsze osiągi i oszczędność paliwa. Skrzynia Dualogic wykorzystuje komputer pokładowy do utrzymania najlepszego biegu przez cały czas, nawet gdy kierowca zmienia biegi ręcznie. Technologia ta poprawia również ogólne wrażenia z jazdy i bezpieczeństwo.
Skrzynia biegów DuaLogic może pracować w różnych trybach. W trybie ręcznym dźwignia zmiany biegów i sprzęgło są obsługiwane ręcznie przez kierowcę. W trybie automatycznym system gromadzi dane z różnych układów samochodu i automatycznie zmienia bieg, gdy osiąga optymalną wydajność silnika. W trybie półautomatycznym kierowca może w razie potrzeby ręcznie zredukować bieg. Układ potrafi również rozpoznawać nachylenie drogi i prędkość obrotową silnika, aby zapewnić najlepszą równowagę między osiągami a zużyciem paliwa. Zobacz też: Skrzynie biegów Mercedes.