Xpeng P7 to elektryczny sedan wyposażony w zaawansowany system autonomicznej jazdy NGP (Navigation Guided Pilot). System wykorzystuje 14 kamer HD, 5 czujników radarowych i 12 czujników ultradźwiękowych, umożliwiając jazdę autonomiczną na poziomie 2+. NGP pozwala na samodzielną zmianę pasa, wyprzedzanie, utrzymywanie prędkości i dystansu oraz automatyczną nawigację. System działa na autostradach i drogach szybkiego ruchu. P7 ma także funkcję autonomicznego parkowania z pamięcią miejsc. Według producenta, skuteczność systemu NGP wynosi 96% w typowych warunkach drogowych. Xpeng konkuruje na rynku chińskim z Teslą, dając podobne możliwości autonomicznej jazdy przy niższej cenie.

Chiński producent Xpeng wprowadza na rynek przełomowe rozwiązanie w dziedzinie autonomicznej jazdy. System Xpilot 4.

0 stanowi spory krok naprzód w rozwoju technologii samosterujących pojazdów, dając zaawansowane funkcje wsparcia kierowcy. Najnowsza iteracja systemu wykorzystuje sztuczną inteligencję do analizy otoczenia w czasie rzeczywistym, daje to bezprecedensową precyzję w podejmowaniu decyzji na drodze. Zastosowanie układu NVIDIA DRIVE Orin pozwala na przetwarzanie ogromnej ilości danych z czujników LiDAR, kamer i radarów (tworzących system percepcji 360 stopni).

Technologia ta umożliwia wykrywanie obiektów z dokładnością do kilku centymetrów – nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Implementacja systemu w modelu P7 pokazuje, jak daleko posunęła się chińska myśl technologiczna.

Autonomiczna jednostka sterująca wykorzystuje zaawansowane algorytmy maszynowego uczenia, które umożliwiają ciągłe bardzo dobrzenie umiejętności prowadzenia pojazdu. Jak radzi sobie system w rzeczywistych warunkach drogowych? Testy wykazują imponującą skuteczność w scenariuszach miejskich – od płynnej jazdy w korkach po samodzielne parkowanie równoległe.

Innowacyjne rozwiązania w systemie xpilot 4.0

  • Funkcja NGP (Navigation Guided Pilot) umożliwiająca autonomiczną jazdę od punktu A do B
  • System aktywnego unikania kolizji z predykcją trajektorii uczestników ruchu
  • Zaawansowany asystent parkowania z funkcją zapamiętywania często używanych miejsc

Podstawowe elementy wyróżniające system Xpilot 4.0: Architektura oprogramowania została zaprojektowana z myślą o maksymalnej redundancji i bezpieczeństwie. Wykorzystanie tzw. „Sensor fusion” – łączenia danych z różnych czujników – daje nam niezawodność systemu nawet w przypadku awarii pojedynczego komponentu. System oferuje także funkcję „Over-the-Air Updates”, pozwalającą na zdalne aktualizacje oprogramowania i wprowadzanie nowych funkcjonalności.

Przyszłość autonomicznej jazdy

autonomiczny system jazdy w luksusowym sedanie xpeng

Integracja z mapami wysokiej rozdzielczości (HD Maps) i systemem pozycjonowania GPS o zwiększonej precyzji sprawia, że Xpilot 4.0 może konkurować z rozwiązaniami takich gigantów jak Tesla czy Waymo. Wykorzystanie zaawansowanej telekomunikacji i przetwarzania brzegowego (edge computing) pozwala na błyskawiczną reakcję systemu na zmieniające się warunki drogowe. Czy ta technologia zrewolucjonizuje sposób, w jaki postrzegamy autonomiczną jazdę? Wszystko wskazuje na to, że chiński producent znalazł złoty środek między innowacyjnością a bezpieczeństwem.

XPeng P7 i system XPilot 4.0 – czy chiński autopilot pokona Teslę?

XPeng P7 został wyposażony w najnowszą generację autonomicznego systemu prowadzenia XPilot 4.0, który wykorzystuje zaawansowaną sztuczną inteligencję oraz uczenie maszynowe. System bazuje na 31 czujnikach, w tym kamerach HD, radarach milimetrowych i czujnikach ultradźwiękowych, które tworzą obraz otoczenia pojazdu w czasie rzeczywistym. Technologia ta pozwala na autonomiczną jazdę na poziomie 3+ według międzynarodowej skali SAE. XPilot 4.0 umożliwia samodzielną zmianę pasa ruchu, wyprzedzanie innych pojazdów oraz dostosowywanie prędkości do warunków drogowych. W przeciwieństwie do poprzedniej generacji, nowy system potrafi lepiej interpretować złożone sytuacje drogowe i przewidywać zachowania innych uczestników ruchu. Wykorzystuje do tego celu zaawansowane algorytmy przetwarzania danych oraz mapowanie wysokiej rozdzielczości. Kierowca może aktywować system za pomocą intuicyjnego interfejsu na 14,96-calowym ekranie dotykowym lub poleceń głosowych. Można napisać, że XPilot 4.0 został zaprojektowany z myślą o ciągłym rozwoju poprzez aktualizacje zdalne. System może automatycznie parkować samochód, a także zapamiętywać często pokonywane trasy. Funkcja autonomicznego parkowania działa także w przypadku miejsc równoległychi prostopadłych. Idąc dalej, P7 wyposażony w XPilot 4.0 potrafi samodzielnie manewrować w korkach oraz na autostradach, utrzymując bezpieczną odległość od innych pojazdów i reagując na znaki drogowe. Producent podkreśla, że system stale się uczy i adaptuje do różnych warunków drogowych, co ma zapewnić jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa i luksusu jazdy.

Autonomiczne samochody na ulicach – sztuczna inteligencja przejmuje kontrolę nad miejską dżunglą

Testy pojazdów autonomicznych w warunkach miejskich nabierają coraz większego tempa, demonstrując spory postęp w dziedzinie sztucznej inteligencji i robotyki. Aktualnie systemy autonomicznej jazdy potrafią już odpowiednio interpretować złożone sytuacje drogowe, rozpoznając innych uczestników ruchu, subtelne niuanse zachowań pieszych i rowerzystów. Zaawansowane algorytmy machine learningu umożliwiają pojazdom podejmowanie decyzji w ułamkach sekund, to podstawa dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.

  • Rozpoznawanie obiektów w czasie rzeczywistym
  • Adaptacyjne systemy hamowania
  • Predykcja zachowań innych uczestników ruchu
  • Mapowanie 3D otoczenia
  • Komunikacja V2V (vehicle-to-vehicle)
  • Analiza warunków atmosferycznych
  • Integracja z systemami miejskimi
  • Zarządzanie sytuacjami awaryjnymi

Nowe testy wykazują, że pojazdy autonomiczne radzą sobie szczególnie dobrze w standardowych sytuacjach drogowych, osiągając nawet 99% skuteczności w przewidywalnych warunkach. Wyzwaniem pozostają jednak nietypowe scenariusze, takie jak roboty drogowe czy nagłe zmiany organizacji ruchu.

Mikroekonomiczne aspekty testów autonomicznych pojazdów w miastach

Lokalne społeczności i przedsiębiorstwa dość często dostrzegają potencjalne zyski ekonomiczne wynikające z udziału w programach testowych pojazdów autonomicznych. Miasta uczestniczące w testach notują wzrost zainteresowania ze strony inwestorów z sektora technologicznego. Analitycy przewidują, że do 2030 roku rynek usług związanych z testowaniem pojazdów autonomicznych może osiągnąć wielkość ponad 50 miliardów dolarów globalnie.

Małe i średnie przedsiębiorstwa znajdują nowe nisze rynkowe, dając usługi wspierające proces testowania, od specialized mapping po analizę danych z czujników.

Lidar czy kamera? Elektroniczne oczy pojazdów przyszłości

Samochody elektryczne wykorzystują zaawansowane systemy czujników do percepcji otoczenia, gdzie podstawową kwestię spełniają lidary i kamery. Lidar, czyli Light Detection and Ranging, wykorzystuje impulsy laserowe do tworzenia precyzyjnej mapy 3D otoczenia pojazdu. System ten wysyła tysiące impulsów świetlnych na sekundę, mierząc czas ich powrotu po odbiciu od przeszkód. Za pomocą tego pojazd może dokładnie określić odległość, kształt i położenie obiektów znajdujących się w jego otoczeniu, nawet w trudnych warunkach atmosferycznych.

Technologia ta jest szczególnie skuteczna w nocy oraz podczas mgły, gdy tradycyjne systemy wizyjne mogą zawodzić. Kamery samochodowe stanowią kolejny filar systemów percepcji, działając podobnie do ludzkiego oka.

Aktualnie pojazdy elektryczne są wyposażone w parę do kilkunastu kamer rozmieszczonych strategicznie wokół nadwozia. Każda z nich rejestruje obraz w czasie rzeczywistym, który jest następnie przetwarzany przez zaawansowane algorytmy komputerowe. Systemy te potrafią rozpoznawać znaki drogowe, pieszych i nnych uczestników ruchu oraz linie na jezdni. Integracja danych z obu systemów mocno zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Podczas gdy lidar dostarcza precyzyjne pomiary odległości i tworzy trójwymiarową mapę otoczenia, kamery dają nam szczegółowe informacje o kolorach, teksturach i kontekście sytuacyjnym. Tesla jako jedyny spory producent samochodów elektrycznych zdecydował się na rezygnację z lidarów, stawiając wyłącznie na system kamer i zaawansowane algorytmy przetwarzania obrazu. Inni producenci, jak Waymo czy General Motors, nadal wykorzystują dobranie obu technologii, argumentując, że redundancja systemów zwiększa niezawodność autonomicznej jazdy.

Poprzedni artykułTechnologia LIDAR w pojazdach autonomicznych – zasięg i skuteczność sensorów laserowych w nowoczesnych samochodach bez kierowcy
Następny artykułRimac Nevera: 1914 KM czystej mocy elektrycznej – test drogowy chorwackiego hypercar EV