Sprzedając auto, nasze myśli zwykle koncentrują się na zadbaniu o jak najlepszy stan techniczny pojazdu oraz przygotowaniu atrakcyjnej oferty, która zagwarantuje szybką i korzystną sprzedaż. Jednakże zmiana właściciela samochodu pociąga za sobą również kwestie formalne, te z kolei wcale nie ograniczają się do umowy o kupnie-sprzedaży. O jakich dokumentach należy pamiętać podczas sprzedaży samochodu?
Przed sprzedażą
Już na etapie przygotowywania oferty lub planowania sprzedaży auta warto zgromadzić niezbędne dokumenty. Mowa tutaj nie tylko o dowodzie rejestracyjnym oraz karcie pojazdu, bez których nie będziemy w stanie sfinalizować transakcji, ale również o książce serwisowej i rachunkach za naprawy. Jeżeli auto było serwisowane w renomowanych warsztatach, a potencjalne wymiany odbywały się z użyciem części wysokiej jakości, możemy spodziewać się korzystnej wyceny, a potencjalny nabywca będzie miał pewność, że kupuje samochód w dobrym stanie technicznym.
Po sprzedaży
Kluczowym dokumentem podczas sprzedaży auta jest umowa o kupnie-sprzedaży. Jej sporządzenie spoczywa na aktualnym właścicielu pojazdu, toteż przed spotkaniem z klientem warto zapoznać się z wymogami dotyczącymi zawartych w umowie informacji. W sieci można znaleźć gotowe wzorce, jeżeli jednak preferujesz sprzedaż auta do skupu, możemy spodziewać się, że firma pomoże w obsłudze dokumentów. Takie firmy jak auto skup Warszawa oferują bezpłatne przygotowanie umowy o kupnie-sprzedaży, a także pomoc w przypadku niżej opisanych formalności, co stanowi ogromne udogodnienie.
Po złożeniu podpisu na umowie musimy poinformować odpowiedni wydział komunikacji o zbyciu samochodu. Jest to istotna procedura, której nie warto odkładać na później, zwłaszcza że na jej dopełnienie mamy 30 dni. Brak zgłoszenia sprzedaży pociąga za sobą konsekwencje natury prawnej, gdyż od 1 stycznia 2020 roku za niepowiadomienie o zbyciu pojazdu została nałożona grzywna w wysokości do 1000 złotych. Kolejną nieprzyjemnością z tego tytułu są opłaty za potencjalne szkody, wyrządzone przez nowego właściciela auta. Tak długo, jak wydział komunikacji nie zostanie poinformowany o sprzedaży pojazdu, tak długo my będziemy figurowali jako oficjalni właściciele samochodu. Oznacza to, że w przypadku mandatów za przekroczenie prędkości lub innych problemów z prawem, wezwania do zapłaty będą kierowane na nasz adres.
Poinformowanie firmy ubezpieczeniowej o sprzedaży to kolejna formalność, o której warto pamiętać. Chociaż w tym wypadku nie czekają na nas kary pieniężne, nie oznacza to, że nasz budżet nie ucierpi przez zignorowanie zgłoszenia. Zbycie pojazdu możemy zgłosić za pośrednictwem poczty, mailem lub przez specjalny formularz online, co pozwala uporać się z formalnościami w ciągu kilkunastu minut od zawarcia transakcji. Wystarczy posiadać kopię lub skan umowy o kupnie-sprzedaży. Na poinformowanie ubezpieczyciela mamy 14 dni, a jeżeli będziemy zbyt długo zwlekać, poniesiemy koszty automatycznego przedłużenia polisy. Co więcej, jeżeli auto weźmie udział w wypadku, szkoda zostanie przypisana do nas, a nie do nowego właściciela pojazdu.