Kia EV4 to nowy, przystępny cenowo model elektryczny koreańskiego producenta. Samochód ma zadebiutować jako konkurent dla Tesli Model 3. Pojazd będzie oparty na platformie E-GMP, dając zasięg około 500 km. Kompaktowy crossover wyposażony zostanie w akumulator o pojemności 58-77 kWh i system szybkiego ładowania 800V. Cena startowa ma wynieść około 150 tys. zł, co uczyni EV4 jednym z najtańszych elektryków segmentu C.

Koreański producent samochodów przygotowuje się do wprowadzenia na rynek kolejnego przełomowego modelu elektrycznego. Nowa Kia EV4 ma zrewolucjonizować segment kompaktowych crossoverów. Według nieoficjalnych informacji, auto otrzyma innowacyjny układ napędowy o mocy przekraczającej 300 KM, co pozwoli na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 5,5 sekundy. Zastosowanie najnowszej generacji akumulatorów o pojemności 77,4 kWh umożliwi pokonanie nawet 500 kilometrów na jednym ładowaniu (w cyklu WLTP). Model będzie oferowany w dwóch wersjach napędowych – z napędem na tylną oś oraz w topowej odmianie z napędem na wszystkie koła. Platforma E-GMP, na której zostanie zbudowany pojazd, zapewni błyskawiczne ładowanie (do 80% w zaledwie 18 minut).

Zaawansowane rozwiązania technologiczne i design przyszłości

Oto podstawowe cechy nowej Kii EV4:

  • Ultraszybkie ładowanie mocą do 350 kW
  • System Vehicle-to-Load (V2L) o mocy 3,6 kW
  • Adaptacyjne zawieszenie z elektroniczną kontrolą
  • Panoramiczny wyświetlacz o przekątnej 27 cali
  • Zaawansowany system autonomicznej jazdy poziomu 3

Design zewnętrzny wyróżnia się aerodynamiczną sylwetką z współczynnikiem oporu powietrza Cx na poziomie 0,27. Charakterystyczne światła LED w kształcie bumerangów oraz bezramkowe drzwi nadają pojazdowi futurystyczny wygląd. We wnętrzu zastosowano zrównoważone materiały wykończeniowe (wykonane w 80% z recyklingowanych tworzyw sztucznych).

Cena i dostępność na rynku europejskim

Według przecieków z koreańskiej centrali, ceny Kii EV4 będą rozpoczynać się od około 195 000 złotych za wersję podstawową. Jak wypada to na tle konkurencji? Model będzie pozycjonowany między Teslą Model Y a Volkswagenem ID.

4. „To najbardziej zaawansowany technologicznie samochód w historii marki” – tak określają go inżynierowie odpowiedzialni za projekt. Wdrożenie systemu elektromagnetycznego tłumienia drgań (EMD) pozwoli na osiągnięcie niespotykanego dotąd komfortu jazdy. Start sprzedaży w Europie zaplanowano na trzeci kwartał roku – początkowo w krajach Beneluksu i Skandynawii, a następnie w pozostałych państwach UE.

Elektryczne Kia – przystępna cena nie oznacza kompromisów w zasięgu!

Kia e-Niro oraz e-Soul to najbardziej przystępne modele w elektrycznej ofercie koreańskiego producenta. E-Niro w podstawowej wersji z baterią 39,2 kWh oferuje zasięg do 289 km według cyklu WLTP, a jego cena startuje od około 146 900 zł. Model wyposażony w mocniejszą baterię 64 kWh może przejechać nawet 455 km na jednym ładowaniu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje odpowiednio 9,8 sekundy dla słabszej wersji i 7,8 sekundy dla mocniejszej. E-Soul, charakteryzujący się oryginalną stylistyką, dostępny jest z tymi samymi pakietami baterii. Dla akumulatora 39,2 kWh zasięg wynosi do 277 km, jednak wersja z baterią 64 kWh pozwala na pokonanie nawet 452 km bez ładowania.

Obie wersje Kia e-Soul imponują dynamiką – sprint do setki trwa 9,9 s (39,2 kWh) lub 7,9 s (64 kWh). Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 157 km/h. Zwróćmy uwagę, że wszystkie elektryczne modele Kia obsługują szybkie ładowanie prądem stałym, pozwalające uzupełnić energię od 20% do 80% w około 42 minuty przy użyciu odpowiedniej ładowarki.

Elektryczne crossovery w cenie kompaktu – przegląd budżetowych SUV-ów na prąd

Rynek samochodów elektrycznych dynamicznie się rozwija, a najbardziej przystępne cenowo crossovery EV można już kupić w przedziale 150-200 tysięcy złotych. Na czele stawki znajduje się MG ZS EV, który w podstawowej wersji kosztuje około 167 000 zł, dając zasięg do 320 km.

  • MG ZS EV – od 167 000 zł
  • Citroen e-C4 – od 179 900 zł
  • Peugeot e-2008 – od 189 900 zł
  • Opel Mokka-e – od 195 900 zł

Drugim godnym uwagi modelem jest Citroen e-C4, który łączy w sobie cechy crossovera i hatchbacka. Za nim plasuje się Peugeot e-2008, dający nowoczesny design i zaawansowane technologie wspomagające kierowcę.

Szczegóły zasięgu budżetowych EV

Można spojrzeć na fakt, że rzeczywisty zasięg tych pojazdów może się mocno różnić od deklarowanego przez producenta. W warunkach zimowych może spaść nawet o 30-40%. Najważniejszym elementem jest także dostęp do infrastruktury ładowania – większość tanich crossoverów EV obsługuje ładowanie DC o mocy do 100 kW, co umożliwia uzupełnienie energii od 20% do 80% w około 30-40 minut.

Elektryki dla każdego – rewolucyjne dopłaty do małych aut na prąd

Program „Mój elektryk” oferuje nawet do 18 750 zł wsparcia dla osób fizycznych przy zakupie małego auta elektrycznego. Warunkiem jest cena zakupu pojazdu nieprzekraczająca 225 000 zł brutto oraz posiadanie Karty Dużej Rodziny. Dla pozostałych osób fizycznych maksymalna kwota dopłaty wynosi 15 000 zł.

można składać za pośrednictwem systemów banków, które współpracują z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Oprócz dopłat, właściciele elektryków mogą liczyć na szereg dodatkowych przywilejów. Należą do nich darmowe parkowanie w strefach płatnego parkowania w wielu miastach, możliwość poruszania się buspasami, a także zwolnienie z opłat za przejazdy autostradami. W niektórych miastach wprowadzono także specjalne strefy czystego transportu, do których wjazd mają tylko pojazdy zeroemisyjne. Zakup samochodu elektrycznego wiąże się także z niższymi kosztami eksploatacji. Średni koszt przejechania 100 km autem elektrycznym to około 15-20 zł, w czasie gdy w przypadku samochodu spalinowego może to być nawet 45-50 zł. Także, auta elektryczne mają prostszą konstrukcję, daje to mniejszą awaryjność i niższe koszty serwisowania.

Poprzedni artykułJak wybrać najlepszą hybrydę PHEV – informacje dla przyszłych właścicieli
Następny artykułDynamiczne próby terenowe systemów ESP: Ocena wydajności układów stabilizacji trakcji w zmiennych warunkach