Volvo EX30 to najmniejszy i najtańszy elektryk szwedzkiej marki, mierzący 4,23 m długości. Oferowany jest w wersjach: Single Motor (272 KM, zasięg do 476 km), Single Motor Extended Range (272 KM, zasięg do 480 km) i Twin Motor Performance (428 KM, zasięg do 460 km). Ceny startują od 179 000 zł.
EX30 przyspiesza od 5,3 s do 3,6 s do setki (zależnie od wersji). Auto jest wyposażone w 12,3-calowy ekran dotykowy, system kamer 360° i zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Ładowanie z mocą do 153 kW pozwala uzupełnić energię od 10% do 80% w około 26 minut. Dostępne są trzy wersje wyposażenia: Core, Plus i Ultra.
Volvo EX30 to najnowsze dziecko szwedzkiej motoryzacji, które zdecydowanie zmienia reguły gry w segmencie kompaktowych SUV-ów elektrycznych. Ten miejski crossover łączy w sobie skandynawski minimalizm z zaawansowaną technologią napędu elektrycznego. Wykonany z dbałością o każdy detal, oferuje imponujący zasięg do 480 kilometrów (w wersji Extended Range) i przyspiesza do setki w zaledwie 3,6 sekundy. Skandynawski producent postawił na bezkompromisowe rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa – auto wyposażono w system autonomicznego hamowania, asystenta pasa ruchu oraz innowacyjny pakiet czujników 360 stopni. Na uwagę zasługuje fakt, że aż 25% materiałów użytych do produkcji pochodzi z recyklingu, co czyni EX30 jednym z najbardziej ekologicznych pojazdów w swojej klasie.
Nowoczesne rozwiązania techniczne i osiągi
Sercem pojazdu jest zaawansowany układ napędowy dostępny w dwóch wariantach: Single Motor (272 KM) oraz Twin Motor Performance (428 KM). Jak przystało na Volvoinżynierowie zadbali o perfekcyjne zestrojenie zawieszenia, które zapewnia komfortową jazdę także w mieście, oraz poza nim. W kokpicie znajdziemy 12,3-calowy ekran dotykowy z systemem Google Automotive Services, który obsługuje wszystkie funkcje pojazdu. Zastosowanie elektromagnetycznej architektury 800V pozwala na ultraszybkie ładowanie: od 10% do 80% w zaledwie 26 minut.
Praktyczność i skandynawski design
- Pojemność bagażnika: 318 litrów (plus dodatkowe 7 litrów z przodu)
- Minimalistyczne wnętrze z materiałów pochodzących z recyklingu
- Zaawansowany system audio Harman/Kardon z 11 głośnikami
Wnętrze EX30 to kwintesencja skandynawskiego wzornictwa – minimalistyczne, poręczne i wykonane z najwyższej jakości materiałów. „To nie jest zwykły samochód elektryczny, to manifest świadomego podejścia do mobilności przyszłości.” Czy kompaktowy SUV może być jednocześnie użyteczny i luksusowy? EX30 udowadnia, że tak. Projektanci postawili na następujące rozwiązania: bezkluczykowy dostęp, elektrycznie sterowaną klapę bagażnika oraz system automatycznego parkowania. Mimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych (długość 4,23 m), wnętrze oferuje zaskakująco dużo przestrzeni – także dla pasażerów, oraz na bagaż.

Volvo EX30 – skandynawski minimalizm w miejskiej odsłonie elektrycznej
Volvo EX30 to przełomowy model szwedzkiego producenta, który ma zrewolucjonizować segment kompaktowych SUV-ów elektrycznych. Ten miejski crossover oferuje zasięg do 476 kilometrów na jednym ładowaniu w wersji z większą baterią. Do wyboru są dwa warianty napędowe: pojedynczy silnik o mocy 272 KM napędzający tylną oś oraz układ twin-motor z napędem na wszystkie koła generujący imponujące 428 KM. W topowej wersji Performance auto przyspiesza do setki w zaledwie 3,6 sekundy.
Skandynawski design zewnętrzny został połączony z minimalistycznym wnętrzem, gdzie dominuje duży, pionowy ekran systemu multimedialnego o przekątnej 12,3 cala. Materiały wykończeniowe są w dużej mierze wykonane z recyklingowanych surowców, co podkreśla proekologiczny charakter pojazdu. Samochód mierzy 4233 mm długości i oferuje 318 litrów przestrzeni bagażowej, którą można powiększyć składając tylną kanapę. Ceny startują od 179 900 złotych za wariant Single Motor Extended Range. Model dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia: Core, Plus i Ultra. Na pokładzie znajdziemy zaawansowane systemy bezpieczeństwa, w tym asystenta pasa ruchu, system monitorowania martwego pola oraz automatyczne hamowanie awaryjne. Volvo EX30 jest pierwszym tak małym SUV-em w gamie producenta i jednocześnie najtańszym modelem marki.
Volvo EX30: Miejski elektryk ze skandynawskim DNA – sprawdzamy zasięg i osiągi kompaktowego SUV-a
Najnowszy model Volvo EX30 oferuje imponujący zasięg do 480 kilometrów w wersji z pojedynczym silnikiem i baterią o pojemności 69 kWh. Szwedzki producent postawił na dwa warianty napędowe: podstawowy Single Motor oraz topowy Twin Motor Performance. Pierwszy z nich generuje 272 KM mocy i przyspiesza do setki w 5,3 sekundy.
- Zasięg w cyklu WLTP: 344-480 km
- Pojemność baterii: 51 kWh lub 69 kWh
- Moc ładowania DC: do 153 kW
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,6-5,3 s
- Średnie zużycie energii: 16,7-17,5 kWh/100 km
- Masa własna: 1830-2000 kg
- Przestrzeń bagażowa: 318 l
Wersja Twin Motor Performance zachwyca osiągami – dysponuje mocą 428 KM i momentem obrotowym 543 Nm, co umożliwia sprint do 100 km/h w zaledwie 3,6 sekundy. To wartości zbliżone do wielu supersamochodów. Ładowanie od 10% do 80% przy wykorzystaniu szybkiej ładowarki DC trwa około 26 minut.
Wpływ temperatury na zasięg Volvo EX30 – co należy wiedzieć
W warunkach zimowych zasięg może spaść nawet o 30-40%, szczególnie przy temperaturach poniżej zera. Producent zastosował jednak zaawansowany system zarządzania temperaturą baterii, który minimalizuje straty zasięgu. EX30 wykorzystuje pompę ciepła (opcjonalnie) oraz system wstępnego kondycjonowania akumulatora, co umożliwia odpowiednie wykorzystanie energii nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Istotną rolę odgrywa także aerodynamika pojazdu – współczynnik oporu powietrza Cx wynosi 0,28.
SUV-y elektryczne dla każdego – oto najtańsze modele na rynku
W segmencie SUV-ów elektrycznych pojawia się dużo przystępnych cenowo modeli, które stanowią realną alternatywę dla samochodów spalinowych. Obecnie najtańszym elektrycznym SUV-em dostępnym w Polsce jest MG ZS EV, którego ceny startują od około 160 000 zł. Model ten oferuje zasięg do 320 km na jednym ładowaniu i całkiem przyzwoite osiągi.
Kolejną interesującą propozycją jest Hyundai Kona Electric, która w podstawowej wersji kosztuje około 180 000 zł. Ten model może przejechać nawet 484 km na jednym ładowaniu w wersji z większą baterią. Ciekawą opcją jest także Peugeot e-2008, startujący od około 190 000 zł, który łączy w sobie francuski styl z użytecznością i zasięgiem do 345 km. Na rynku dostępny jest także Kia e-Niro, dająca świetny stosunek ceny do możliwości, z zasięgiem dochodzącym do 455 km w topowej wersji. Można spojrzeć na fakt, że ceny samochodów elektrycznych systematycznie spadają, a producenci wprowadzają coraz to nowsze technologie pozwalające na zwiększenie zasięgu i skrócenie czasu ładowania. Także, koszty eksploatacji pojazdów elektrycznych są mocno niższe niż w przypadku aut spalinowych. W perspektywie kilkuletniej eksploatacji różnica w cenie zakupu może zostać zniwelowana przez oszczędności na paliwie i serwisowaniu. Obecnie dostępne są także różne formy dofinansowania zakupu samochodu elektrycznego, co też obniża rzeczywisty koszt zakupu.