Komisja Europejska planuje przedstawić w 2025 r. nowe regulacje dotyczące pojazdów autonomicznych (AV). Główne wyzwania obejmują: harmonizację przepisów między krajami członkowskimi, zapewnienie bezpieczeństwa cybernetycznego, określenie odpowiedzialności w razie wypadków oraz ochronę danych użytkowników.
Eksperci wskazują na konieczność stworzenia jednolitych standardów testowania i certyfikacji AV. Producenci sygnalizują problemy z dostosowaniem się do potencjalnie restrykcyjnych przepisów – może to opóźnić wdrażanie technologii autonomicznych w Europie w porównaniu do USA i Chin.
Rozwój technologii pojazdów autonomicznych w Unii Europejskiej nabiera bezprecedensowego tempa, stawiając przed legislatorami nowe wyzwania w zakresie bezpieczeństwa. Ważną kwestią transformacji mobilności jest wprowadzenie ch regulacji dotyczących systemów autonomicznych do 2025 roku. Projektowane przepisy skupiają się na trzech fundamentalnych filarach: cyberbezpieczeństwie, niezawodności algorytmów decyzyjnych oraz interoperacyjności systemów. Pojazdy wyposażone w systemy autonomiczne muszą spełniać rygorystyczne normy bezpieczeństwa (określone w standardzie ISO 26262). Dynamiczny rozwój technologii wymusza ciągłą aktualizację przepisów – szczególnie w obszarze redundancji systemów krytycznych. Czy autonomiczne pojazdy rzeczywiście staną się bezpieczniejsze niż te prowadzone przez ludzi?
Cyberbezpieczeństwo jako priorytet w regulacjach UE
- Obowiązkowa implementacja protokołów szyfrowania end-to-end
- Częste audyty bezpieczeństwa systemów
- Monitoring w czasie rzeczywistym
- Systemy wykrywania anomalii
- Procedury awaryjne i fail-safe
- Zabezpieczenia przed atakami typu man-in-the-middle
- Ochrona danych osobowych użytkowników
- Certyfikacja komponentów bezpieczeństwa
Ważne wyzwania w implementacji nowych regulacji to: Systemy autonomiczne muszą przejść rygorystyczne testy walidacyjne w różnorodnych warunkach atmosferycznych i drogowych. Wprowadzono wymóg stosowania zaawansowanej telemetrii oraz systemów prognostycznych. „Pojazdy muszą być wyposażone w czarną skrzynkę rejestrującą parametry jazdy oraz decyzje podejmowane przez system” – to jeden z fundamentalnych wymogów nowych przepisów. Producenci zobowiązani są do implementacji mechanizmów samo-diagnostyki oraz redundantnych systemów bezpieczeństwa.
Standaryzacja i harmonizacja przepisów

Ujednolicenie przepisów na poziomie całej Unii Europejskiej ma znaczenie dla rozwoju rynku pojazdów autonomicznych. Wprowadzono system certyfikacji komponentów – od czujników po jednostki obliczeniowe. Homologacja pojazdów autonomicznych będzie przeprowadzana według zunifikowanych procedur testowych. Uwagę poświęcono aspektom odpowiedzialności prawnej w przypadku incydentów z udziałem pojazdów autonomicznych (sprawa ta wymaga dalszych prac legislacyjnych). Czy obecne ramy prawne są wystarczające dla tak dynamicznie rozwijającej się technologii? „Regulacje muszą ewoluować wraz z postępem technologicznym” – to zdanie często pojawia się w dyskusjach ekspertów.
Autonomiczne pojazdy w UE – jak Bruksela dba o cyfrowe bezpieczeństwo na drogach?
W Unii Europejskiej obowiązują rygorystyczne wymogi dotyczące systemów bezpieczeństwa w pojazdach autonomicznych. Producenci muszą wykazać odporność swoich systemów na cyberataki oraz zapewnić możliwość przejęcia kontroli przez człowieka w sytuacjach awaryjnych. Najważniejszym elementem jest zgodność z normą ISO 26262, określającą standardy bezpieczeństwa poręcznego dla systemów elektrycznych/elektronicznych w pojazdach drogowych. Regulacje wymagają także cyklicznych testów i certyfikacji systemów autonomicznych przez niezależne jednostki. Szczególny nacisk kładziony jest na zabezpieczenie komunikacji między pojazdem a infrastrukturą drogową oraz ochronę danych osobowych użytkowników.
Wprowadzono także wymóg wyposażenia pojazdów w „czarne skrzynki” rejestrujące dane z jazdy, co ma ułatwić analizę ewentualnych incydentów. Producenci muszą zapewnić transparentność działania algorytmów decyzyjnych oraz przewidzieć scenariusze awaryjne. Wszystkie pojazdy autonomiczne muszą przejść rygorystyczne testy w rzeczywistych warunkach drogowych przed dopuszczeniem do ruchu.
Smart Cities: Gdy audio i video stapiają się z miejskim DNA
Inteligentne miasta przyszłości stawiają na zaawansowaną integrację systemów audiowizualnych, które rewolucjonizują sposób działania metropolii. Technologie AV są ważnym elementem w tworzeniu responsywnej infrastruktury miejskiej, umożliwiając płynną komunikację między systemami bezpieczeństwa, transportu i informacji publicznej. Czujniki dźwięku i obrazu, współpracujące z siecią 5G, tworzą cyfrowy ekosystem pozwalający na błyskawiczną reakcję służb miejskich.
- Inteligentne systemy monitoringu z analityką AI
- Interaktywne kioski multimedialne z rozpoznawaniem gestów
- Zintegrowane systemy powiadamiania kryzysowego
Miejskie centra zarządzania wykorzystują zaawansowane ściany wizyjne i systemy audio do koordynacji służb. Rozwiązania te wspierają także inteligentne oświetlenie uliczne i adaptacyjne sterowanie ruchem.
Biometryczna autentykacja w przestrzeni smart city
Systemy rozpoznawania twarzy i głosu są standardem w miejskiej infrastrukturze bezpieczeństwa. Technologie biometryczne umożliwiają szybką identyfikację mieszkańców w transporcie publicznym i budynkach użyteczności publicznej. Integracja tych rozwiązań z miejskimi systemami AV tworzy spójny ekosystem kontroli dostępu i personalizacji usług miejskich.
V2X: Kiedy samochody plotkują ze sobą o bezpieczeństwie
Technologia V2X (Vehicle-to-Everything) umożliwia pojazdom autonomicznym komunikację z otaczającą infrastrukturą oraz innymi uczestnikami ruchu drogowego. Głównym standardem komunikacji jest DSRC (Dedicated Short-Range Communications), działający w paśmie 5,9 GHz, dający szybką wymianę danych z minimalnym opóźnieniem. System ten pozwala na przesyłanie informacji o pozycji pojazdu, prędkości, kierunku jazdy oraz potencjalnych zagrożeniach w czasie rzeczywistym. Alternatywnym rozwiązaniem jest standard C-V2X (Cellular Vehicle-to-Everything), wykorzystujący infrastrukturę sieci komórkowych 4G/5G. Technologia ta oferuje większy zasięg i przepustowość, umożliwiając bardziej zaawansowaną komunikację między pojazdami.
Ważną kwestią w komunikacji pojazdów autonomicznych jest cyberbezpieczeństwo. Standardy transmisji danych muszą być odpowiednio zabezpieczone przed potencjalnymi atakami hakerskimi. Wykorzystuje się do tego zaawansowane systemy szyfrowania oraz protokoły bezpieczeństwa, takie jak PKI (Public Key Infrastructure). Także, pojazdy autonomiczne są wyposażone w redundantne systemy komunikacji, które dają niezawodność nawet w przypadku awarii jednego z kanałów transmisji.