Model zaprezentowano w 2021 roku. To pierwszy elektryk Renault oparty na platformie CMF-EV. Auto jest dostępne z akumulatorem 60 kWh, osiąga zasięg do 450 km.
Silnik elektryczny o mocy 218 KM pozwala na przyspieszenie 0-100 km/h w 7,4 s. Pojazd ma długość 4,2 m, rozstaw osi 2,7 m oraz bagażnik 440 l.
Renault Megane E-Tech to przełom w segmencie kompaktowych crossoverów elektrycznych. Pojazd zachwyca nowoczesną sylwetką i zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi, które sprawiają, że jazda staje się czystą przyjemnością. Napęd elektryczny o mocy 220 KM dostarcza imponujących osiągów, pozwalając na sprint do setki w zaledwie 7,4 sekundy.
Zasięg na poziomie 470 kilometrów (wg cyklu WLTP) sprawia, że auto świetnie daje efekt także w mieściei podczas dalszych podróży. Francuski producent postawił na innowacyjne materiały wykończeniowe – kabina została wykonana w 95% z materiałów pochodzących z recyklingu. System multimedialny OpenR Link, bazujący na Google Automotive Services, oferuje intuicyjną obsługę i szereg przydatnych funkcji.
Innowacyjne rozwiązania i luksus użytkowania
Wnętrze Megane E-Tech zachwyca następującymi elementami:
- 40-calowy ekran OpenR z systemem Google Automotive
- Bezprzewodowa łączność Apple CarPlay i Android Auto
- System audio Harman Kardon z 9 głośnikami
- Elektrycznie regulowane fotele z funkcją masażu
- Pompa ciepła zwiększająca efektywność układu
Charakterystyczny design z aerodynamiczną sylwetką przyciąga spojrzenia przechodniów. Współczynnik oporu powietrza na poziomie 0,29 Cx to świetny wynik w tej klasie pojazdów. Auto wyposażono w innowacyjny system rekuperacji energii, który można dostosować za pomocą łopatek przy kierownicy. Jak sprawuje się ładowanie? Dzięki ładowarce pokładowej o mocy 22 kW możemy uzupełnić energię od 0 do 80% w czasie około 30 minut (przy korzystaniu z szybkiej ładowarki DC).
Praktyczność i możliwości transportowe
Bagażnik o pojemności 440 litrów daje nam wystarczającą przestrzeń dla rodziny – to wielkość zbliżona do spalinowych odpowiedników w tym segmencie. „System zarządzania energią pozwala na optymalne wykorzystanie zasięgu w każdych warunkach”. Zastosowanie wielowahaczowego zawieszenia tylnej osi przekłada się na pewne prowadzenie i wysoki luksus jazdy. Platforma CMF-EV (opracowana specjalnie dla pojazdów elektrycznych) pozwoliła na lepsze rozłożenie masy i obniżenie środka ciężkości. Czy możemy podróżować tym autem na dłuższych trasach? Tak – sieć ładowarek w Europie stale się rozwija, a system nawigacji automatycznie planuje postojy na doładowanie.
Miejski elektryk od Renault – crossover E-Tech podbija serca kierowców podczas ekstremalnych testów
Renault Megane E-Tech Electric w testach miejskich potwierdza swoje doskonałe właściwości jezdne i efektywne zarządzanie energią. Model wyposażony w akumulator o pojemności 60 kWh pozwala na przejechanie nawet 470 kilometrów na jednym ładowaniu w cyklu mieszanym WLTP. W warunkach typowo miejskich, gdzie prędkości są niższe, a możliwości rekuperacji energii większe, zasięg może być jeszcze lepszy. Crossover świetnie radzi sobie z manewrowaniem w ciasnych przestrzeniach, głównie dzięki kompaktowym wymiarom i promieniowi skrętu wynoszącemu zaledwie 10,4 metra. Podczas testów w gęstym ruchu miejskim Megane E-Tech udowadnia swoją zwinność i responsywność. System zarządzania trybami jazdy oferuje kierowcy cztery różne ustawienia, które pozwalają dostosować charakterystykę auta do aktualnych warunków. Szczególnie przydatny okazuje się tryb B, zwiększający intensywność hamowania rekuperacyjnego. Komfort jazdy stoi na wysokim poziomie dzięki zaawansowanemu zawieszeniu i niskiemu środkowi ciężkości, co zawdzięczamy umiejscowieniu baterii w podłodze. System multimedialny OpenR Link z ekranem o przekątnej 12 cali działa płynnie i intuicyjnie, dają nam dostęp do wszystkich potrzebnych funkcji podczas jazdy. Można napisać, że samochód oferuje imponującą przestrzeń bagażową – 440 litrów, co w segmencie crossoverów elektrycznych jest bardzo dobrym wynikiem. Wnętrze zostało wykończone z wykorzystaniem materiałów pochodzących z recyklingu, co potwierdza proekologiczne podejście marki.
Elektryfikacja kompaktów: Plug-in hybrid jako odpowiedź na miejską mobilność jutra
Systemy ładowania plug-in w samochodach kompaktowych stanowią obecnie jeden z najszybciej rozwijających się segmentów rynku motoryzacyjnego.
Technologia plug-in hybrid (PHEV) w autach kompaktowych oferuje użytkownikom możliwość przejechania od 40 do 60 kilometrów wyłącznie na napędzie elektrycznym, co w zupełności wystarcza na codzienne miejskie podróże.
Aktualnie rozwiązania umożliwiają ładowanie baterii z wykorzystaniem standardowego gniazdka 230V, publicznych stacji ładowania czy dedykowanych wallboxów domowych.
- Czas ładowania od 2,5 do 7 godzin (zależnie źródła)
- Pojemność baterii w przedziale 8,8-13,5 kWh
- Moc łączna układu napędowego 180-245 KM
- Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym 1,5-2,5 l/100km
- Zasięg całkowity do 800 km
- Emisja CO2 od 25 g/km
Integracja systemów ładowania z pokładową elektroniką pozwala na zdalne monitorowanie stanu naładowania poprzez aplikacje mobilne. Producenci wprowadzają zaawansowane systemy zarządzania energią, które optymalizują wykorzystanie napędu elektrycznego zależnie warunków jazdy i preferencji kierowcy.
Inteligentne systemy zarządzania mocą w PHEV
Nowe rozwiązania w dziedzinie zarządzania energią w hybrydach plug-in wykorzystują sztuczną inteligencję do przewidywania optymalnych momentów przełączania między napędem elektrycznym a spalinowym. Systemy te uwzględniają dane z nawigacji satelitarnej, historię jazdy oraz aktualne warunki drogowe. Zaawansowane algorytmy potrafią dostosować strategię działania układu hybrydowego do indywidualnego szyku jazdy kierowcy, maksymalizując efektywność energetyczną pojazdu. Idąc dalej, producenci implementują funkcje automatycznego planowania ładowania w oparciu o taryfy energetyczne, co pozwala na optymalizację kosztów eksploatacji.
Zimowe pojedynki na energię – czyli jak baterie kurczą się w chłodne dni
W zimowych warunkach atmosferycznych zasięg pojazdów elektrycznych zmniejsza się nawet o 40%, co stanowi poważne wyzwanie dla użytkowników. Niskie temperatury mocno wpływają na wydajność baterii litowo-jonowych, spowalniając reakcje chemiczne zachodzące w ich wnętrzu. Dodatkowym czynnikiem obniżającym zasięg jest konieczność ogrzewania kabiny pasażerskiej, co wymaga dodatkowego poboru energii z akumulatora. Systemy klimatyzacji i ogrzewania mogą zużywać nawet 6 kW mocy, daje to znaczne skrócenie dystansu, jaki możemy pokonać na jednym ładowaniu. Producenci samochodów elektrycznych wprowadzają różne rozwiązania mające na celu zminimalizowanie wpływu niskich temperatur na wydajność baterii. Jednym z nich jest system wstępnego kondycjonowania akumulatora, który podgrzewa baterię jeszcze podczas ładowania, co pozwala na zachowanie optymalnej temperatury pracy. Innym rozwiązaniem jest wykorzystanie pompy ciepła do ogrzewania wnętrza pojazdu, która jest znacznie bardziej energooszczędna niż tradycyjne nagrzewnice elektryczne. Kierowcy mogą także samodzielnie podjąć kroki w celu zwiększenia zasięgu zimą. Parkowanie w garażu lub miejscu osłoniętym od wiatru pomoże utrzymać wyższą temperaturę baterii. Można także korzystać z funkcji programowania czasowego ładowania, aby zakończyć je tuż przed planowaną podróżą – ciepła bateria zapewni lepszą wydajność. Zmniejszenie prędkości jazdy o 10-20 km/h oraz unikanie gwałtownych przyspieszeń także przyczyni się do oszczędności energii. Częste sprawdzanie ciśnienia w oponach jest ważne zimą, gdyż spadek ciśnienia zwiększa opory toczenia, a równocześnie zużycie energii.