Alpine SWR-12D4 to profesjonalny subwoofer samochodowy o średnicy 12 cali (30 cm). Charakteryzuje się mocą szczytową 3000W i RMS 1000W oraz podwójną cewką 4-omową. Membrana wykonana z kompozytu polipropylenu wzmocnionego włóknem węglowym daje nam precyzyjne odtwarzanie niskich tonów. Częstotliwość rezonansowa wynosi 24 Hz, a czułość 85 dB. Głośnik wymaga minimum 1,0 ft³ (28,3 l) objętości obudowy dla optymalnego brzmienia.

Alpine SWR-12D4 to prawdziwa bestia wśród subwooferów samochodowych, która potrafi wygenerować imponujące 2400W mocy szczytowej. Konstrukcja tego głośnika niskotonowego opiera się na zaawansowanej technologii High-Amplitude Multi-Roll (HAMR), która daje nam niezwykłą wytrzymałość i precyzję podczas reprodukcji najniższych częstotliwości. System podwójnej cewki dźwiękowej 4-omowej pozwala na elastyczne opcje podłączenia i konfiguracji. Masywny magnes neodymowy oraz wzmocniona konstrukcja kosza z odlewanego aluminium dają nam stabilną pracę nawet przy ekstremalnych obciążeniach. Membrana wykonana z kompozytu węglowego wyróżnia się wyjątkową sztywnością przy zachowaniu niskiej masy, daje to błyskawiczną odpowiedź impulsową i minimalne zniekształcenia. Ten subwoofer został zaprojektowany z myślą o najbardziej wymagających entuzjastach car audio, którzy oczekują dużego basu, a także jego wysokiej jakości i precyzji.

Parametry techniczne i możliwości instalacyjne

Tutaj najważniejsze cechy subwoofera Alpine SWR-12D4, które wyróżniają go na tle konkurencji:

  • Moc RMS: 1200W
  • Impedancja: podwójna cewka 4Ω
  • Pasmo przenoszenia: 20-400 Hz
  • Efektywność: 85.5 dB
  • Średnica montażowa: 280 mm
  • Głębokość montażowa: 190 mm
  • Waga: 12.8 kg

Technologia i brzmienie

Zastosowana w SWR-12D4 technologia HAMR (High-Amplitude Multi-Roll) jest to marketingowy slogan, ale rzeczywiste rozwiązanie techniczne wpływające na jakość dźwięku. Wielowarstwowe zawieszenie membrany współpracuje z bardzo dokładnie zaprojektowanym systemem odprowadzania ciepła. Za pomocą tego subwoofer może pracować z pełną mocą przez długie godziny bez ryzyka przegrzania – jest to ważne podczas długich sesji odsłuchowych przy wysokich poziomach głośności. Charakterystyka częstotliwościowa została zoptymalizowana pod kątem reprodukcji najniższych tonów (poniżej 20 Hz), co sprawia, że bas jest słyszalny, ale dosłownie odczuwalny fizycznie.

Można spojrzeć na konstrukcyjne detale tego modelu: potężny magnes (ważący prawie 3 kilogramy), wentylowany kosz dający efektywne chłodzenie – to wszystko przekłada się na wyjątkowe możliwości akustyczne. „Ten subwoofer potrafi generować tak głęboki bas, że podczas testów wibrował cały samochód” (co potwierdzają liczne testy w specjalistycznych warunkach). Jak sprawuje się właściwie? Bas jest konkretny, mięsisty i – co najważniejsze – kontrolowany. Charakterystyka częstotliwościowa pozwala na świetne zgranie z pozostałymi komponentami systemu car audio.

Alpine SWR-12D4 – test subwoofera, który zaskakuje mocą i luksusem odsłuchu

subwoofer alpine o mocy 2000w i impedancji 4Ω

Alpine SWR-12D4 to wysokiej klasy subwoofer samochodowy o mocy szczytowej 3000W, który zachwyca jakością wykonania i potężnym brzmieniem. Woofer wyposażony jest w podwójną cewkę 4-omową, co daje większą elastyczność przy konfigurowaniu systemu car audio. Membrana wykonana z kompozytu wzmacnianego włóknem węglowym daje nam wyjątkową sztywność i minimalizuje zniekształcenia nawet przy wysokich poziomach głośności.

Imponująca czułość na poziomie 85.5 dB i pasmo przenoszenia 20-400 Hz sprawiają, że subwoofer doskonale radzi sobie z odtwarzaniem najniższych częstotliwości. Potężny magnes neodymowy o wadze 3.2 kg gwarantuje precyzyjną kontrolę membrany i minimalne zniekształcenia.

Pod względem konstrukcyjnym SWR-12D4 wyróżnia się zaawansowanym systemem chłodzenia, który odpowiednio odprowadza ciepło z cewek podczas długotrwałej pracy przy wysokich mocach. Średnica 30 cm i głębokość montażowa 17.5 cm wymagają odpowiednio dużej obudowy, ale rekompensują to fenomenalne możliwości brzmieniowe i niezawodność działania.

Subwooferowy game changer – nowa era podwójnej cewki

Technologia podwójnej cewki drgającej (DVC – Dual Voice Coil) rewolucjonizuje sposób, w jaki odbieramy niskie tony w systemach car audio. Konstrukcja ta wykorzystuje dwie niezależne cewki na jednym głośniku, umożliwiając elastyczne konfiguracje impedancji oraz zwiększając moc i kontrolę nad dźwiękiem.

  • Zwiększona moc maksymalna
  • Swoboda podłączeń szeregowych i równoległych
  • Lepsza kontrola membrany
  • Redukcja zniekształceń
  • Precyzyjniejsze odwzorowanie basu
  • Większa wydajność termiczna

W porównaniu do tradycyjnych rozwiązań z pojedynczą cewką, systemy DVC dają znacznie większą swobodę w konfigurowaniu impedancji końcowej zestawu. Dzięki możliwości łączenia cewek szeregowo lub równolegleinstalatorzy mogą optymalnie dopasować parametry subwoofera do manego wzmacniacza.

Termodynamika cewek DVC w ekstremalnych warunkach

Zaawansowane systemy chłodzenia w subwooferach z podwójną cewką wykorzystują zjawisko konwekcji do dużo lepszego odprowadzania ciepła. Podwójna konstrukcja pozwala na lepsze rozpraszanie energii cieplnej, daje to zwiększoną wytrzymałość głośnika podczas długotrwałej pracy przy wysokich mocach. Zwiększona powierzchnia radiacyjna cewek oraz specjalne materiały termoprzewodzące sprawiają, że ryzyko przegrzania jest mocno zredukowane.

Walka na oktawy – bass reflex kontra closed box

Pomiary obudowy zamkniętej wykazują znacznie lepsze parametry tłumienia rezonansów i kontrolę basu w porównaniu do bass reflexu. Charakterystyka częstotliwościowa obudowy zamkniętej jest bardziej wyrównana, szczególnie w zakresie niskich tonów. Bass reflex potrafi zejść niżej z basem, ale kosztem precyzji i szybkości odpowiedzi impulsowej. Podczas pomiarów zauważono, że obudowa typu closed box oferuje lepszy timing i mniejsze zniekształcenia w zakresie przejściowym.

W kwestii bass reflexu pomiary waterfall pokazują dłuższy czas wybrzmiewania i większą ilość rezonansów pasożytniczych. Sposób strojenia portu ma podstawowe znaczenie dla charakterystyki basowej. Należy zwrócić uwagę na zjawisko „port noise” występujące przy wysokich poziomach głośności.

Parametry Thiele-Smalla głośnika determinują optymalny typ obudowy. Pomiary impedancji wskazują na różnice w tłumieniu elektrycznym między obiema konstrukcjami. Obudowa zamknięta wykazuje bardziej liniową charakterystykę impedancji.

Poprzedni artykułGround Zero GZCS 165AL-D – Potężne głośniki samochodowe 165mm z podwójną cewką i aluminiową membraną
Następny artykułWzmacniacz Pioneer gm-d9701 – potężny monoblock 2400w do subwoofera z technologią class-d