GT3 to międzynarodowa seria wyścigowa samochodów sportowych zapoczątkowana w 2006 roku przez FIA. Wyścigi odbywają się na torach całego świata, a startujące samochody bazują na modelach drogowych, które zostały przystosowane do sportu.
Do najczęściej spotykanych marek należą: Ferrari, Porsche, Mercedes-AMG, Aston Martin i BMW. Regulamin balansuje osiągi poprzez BoP (Balance of Performance) – system wyrównujący szanse.
Roczny budżet zespołu może sięgać nawet 2 mln euro.
Porsche GT3 RS to prawdziwa bestia stworzona do ekstremalnych wyzwań na torze wyścigowym. Konstruktorzy z Zuffenhausen stworzyli maszynę, która potrafi wytrzymać najbardziej mordercze warunki. W ramach programu testowego, samochód został poddany intensywnym próbom wytrzymałościowym na najbardziej wymagających torach świata. Aerodynamika pojazdu została dopracowana w każdym detalu – od przedniego splittera po masywne tylne skrzydło (generujące ponad 400 kg docisku przy 200 km/h). Na niemieckim torze Nürburgring Nordschleife GT3 RS ustanowił niesamowity czas okrążenia 6:49.328. Jednostka napędowa o pojemności 4.0 litra generuje zawrotne 525 KM przy 8500 obr./min.
Technologiczny majstersztyk na torze wyścigowym
- System DRS wzorowany na bolidach F1
- Ceramiczne tarcze hamulcowe o średnicy 410 mm
- Zawieszenie z aktywną kontrolą tłumienia
- Siedmiobiegowa przekładnia PDK
- Masa własna tylko 1450 kg
- Przyspieszenie 0-100 km/h w 3.2 sekundy
- Maksymalna prędkość: 296 km/h
- Zintegrowany system telemetrii
Podczas 24-godzinnego testu wytrzymałościowego na torze Spa-Francorchamps GT3 RS pokazał swój prawdziwy charakter: Samochód pokonał dystans ponad 3000 kilometrów w ekstremalnych warunkach.
Temperatura powietrza wahała się od 5 do 30 stopni Celsjusza.
System chłodzenia silnika pracował bez zarzutu. Jak sprawuje się charakterystyczny układ wydechowy przy tak intensywnej eksploatacji? Inżynierowie monitorowali każdy parametr przez całą dobę.
Wyścigowe DNA w cywilnym wydaniu
„To nie jest zwykły samochód sportowy – to wyścigówka z homologacją drogową” – tak określają GT3 RS specjaliści z działu rozwoju. Współczynnik aerodynamiczny został dopracowany w tunelu aerodynamicznym. Przeprowadzono setki godzin symulacji komputerowych. Każdy element nadwozia ma swoje uzasadnienie – od wlotów powietrza po dyfuzor. Czy możemy tworzyć jeszcze doskonalszą maszynę? Zespół z Weissach nieustannie pracuje nad udoskonaleniami. Na legendarnym torze Le Mans GT3 RS przeszedł prawdziwy chrzest bojowy (w ramach programu rozwojowego przed debiutem rynkowym). Zaawansowane algorytmy sterujące układem napędowym zostały zoptymalizowane pod kątem maksymalnej wydajności. Aerodynamika aktywna dostosowuje się do warunków – na prostych zmniejsza opór powietrza, w zakrętach maksymalizuje docisk. System telemetrii rejestruje każdy parametr: od temperatury opon po przeciążenia działające na nadwozie.
Legenda 24-godzinnych torów: Porsche GT3 RS – bestia, która nie zna zmęczenia
Porsche GT3 RS udowodniło swoją niezawodność w wyścigach długodystansowych, szczególnie w prestiżowych zawodach 24-godzinnych na torach np. Le Mans, Nürburgring czy Spa-Francorchamps. Model ten, bazujący na 911, został specjalnie zmodyfikowany pod kątem ekstremalnych warunków wyścigowych, dając zoptymalizowaną aerodynamikę i wytrzymałość mechaniczną. Wyposażony w sześciocylindrowy silnik typu bokser o pojemności 4.0 litra, GT3 RS generuje moc przekraczającą 500 KM, co w połączeniu z zaawansowanym pakietem aerodynamicznym pozwala na osiąganie imponujących czasów okrążeń. Samochód wyróżnia się także wyjątkową kulturą pracy układu chłodzenia, to podstawa podczas całodobowej rywalizacji.
Inżynierowie Porsche skupili uwagę na systemach hamulcowych i zawieszeniu, które muszą wytrzymać ekstremalne obciążenia przez całą dobę. Zespoły wyścigowe doceniają GT3 RS za przewidywalność zachowania w różnych warunkach atmosferycznych oraz niskie zużycie opon i paliwa, daje to mniejszą liczbę postojów w boksach podczas wyścigu.
Turboładowanie marzeń – GT racing silniki na sterydach
Tuning silników w wyścigach GT to bardzo wymagająca dziedzina inżynierii motoryzacyjnej. Modyfikacje jednostek napędowych muszą spełniać surowe wymogi regulaminowe przy osiąganiu maksymalnych możliwych osiągów. Proces optymalizacji obejmuje precyzyjne dostrojenie układu wtrysku paliwa, modyfikację układu wydechowego oraz implementację zaawansowanych systemów zarządzania mocą.
Inżynierowie pracują nad zwiększeniem momentu obrotowego przy zachowaniu niezawodności, co wymaga zastosowania specjalistycznych materiałów i zaawansowanych technik obróbki. W sporcie GT podstawowe znaczenie ma także redukcja masy przy zachowaniu wytrzymałości komponentów.
Inteligentne systemy chłodzenia w silnikach GT
Nowoczesne układy chłodzenia w silnikach wyczynowych wykorzystują zaawansowane algorytmy predykcyjne do optymalizacji temperatury pracy. System adaptacyjnego chłodzenia dostosowuje intensywność swojego działania zależnie warunków na torze i szyku jazdy kierowcy. Wykorzystanie ceramicznych powłok termicznych i kompozytowych radiatorów pozwala na dużo lepsze odprowadzanie ciepła przy jednoczesnej redukcji masy układu chłodzenia.
Gdy powietrze staje się twoim sprzymierzeńcem – aerodynamika ulicznych bestii
Każdy entuzjasta sportów motorowych wie, że aerodynamika to ważny element wpływający na osiągi samochodu. W samochodach sportowych stosuje się różnorodne elementy, takie jak splittery przednie, dyfuzory, spojlery czy nakładki progowe, które mają za zadanie kontrolować przepływ powietrza wokół pojazdu. Podstawowym celem jest zwiększenie docisku aerodynamicznego, daje to lepszą przyczepność podczas pokonywania zakrętów przy wysokich prędkościach. Szczególnie ważnym elementem jest przedni splitter, który dzieli strumień powietrza na dwie części – górną i dolną. Za pomocą tego zmniejsza się ilość powietrza wpływającego pod samochód, co redukuje efekt unoszenia pojazdu. Tylny spojler z kolei wykorzystuje powietrze do wytworzenia siły dociskającej tył pojazdu do nawierzchni. Aktualnie samochody sportowe często wyposażone są w aktywne elementy aerodynamiczne, które automatycznie dostosowują się do prędkości i warunków jazdy. Wloty powietrza w nadwoziu poprawiają aerodynamikę, dają nam wydajne chłodzenie silnika i układu hamulcowego. Zaawansowane rozwiązania, takie jak system DRS znany z Formuły 1, znajdują zastosowanie w najbardziej ekskluzywnych supersamochodach drogowych, umożliwiając zmianę charakterystyki aerodynamicznej zależnie sytuacji na drodze.