Car wrap to technologia druku wielkoformatowego wykorzystywana do całkowitego lub częściowego oklejania pojazdów folią samoprzylepną. Proces obejmuje druk grafiki na specjalnej folii winylowej, która następnie jest zabezpieczana laminatem ochronnym.
Folia jest termokurczliwa i elastyczna – dopasowuje się do kształtów karoserii. Montaż wykonuje się ręcznie przy użyciu rakli i pistoletów na gorące powietrze. Car wrap służy do reklamy, zmiany koloru auta lub zabezpieczenia lakieru. Trwałość oklejenia przy prawidłowej eksploatacji wynosi 3-7 lat.
Car wrapping to dynamicznie rozwijająca się technika zmiany wyglądu pojazdów, która wymaga precyzyjnego podejścia już od etapu projektowania. Proces rozpoczyna się od dokładnego zmierzenia powierzchni samochodu i przygotowania szablonów, które później zostaną wykorzystane do wycinania folii. Najważniejszym elementem jest dobór dobrego materiału, który musi spełniać szereg wymagań technicznych ch. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów folii – od podstawowych folii monomerycznych, przez bardziej zaawansowane polimeryczne, aż po najwyższej klasy folie wylewane (cast). Zasadnicze jest zwrócenie uwagi na elastyczność materiału, jego odporność na warunki atmosferyczne oraz możliwości aplikacji na powierzchniach z przetłoczeniami. Właściwe przygotowanie powierzchni pojazdu ma fundamentalne znaczenie dla trwałości całego oklejenia – obejmuje ono odtłuszczenie, usunięcie zabrudzeń i ewentualnych uszkodzeń lakieru.
Techniki aplikacji i profesjonalne narzędzia
Proces aplikacji folii wymaga dobrego zestawu narzędzi:
- Rakle z różnymi twardościami filcu do różnych powierzchni
- Profesjonalne pistolet termiczne z regulacją temperatury
- Specjalistyczne noże do przycinania folii
Podczas nakładania folii ważna jest odpowiednia temperatura otoczenia (18-25°C) i wilgotność powietrza. Technologia aplikacji folii samoprzylepnych wymaga szczególnej uwagi przy przetłoczeniach i zagłębieniach – w tych miejscach stosuje się technikę podgrzewania materiału, która zwiększa jego elastyczność.
Metoda „mokrej aplikacji” znajduje zastosowanie głównie przy foliach transparentnych i przy oklejaniu szyb. Przy bardziej skomplikowanych projektach stosuje się technikę segmentacji – dzielenia większych elementów na mniejsze części (ważne przy oklejaniu zderzaków i spojlerów).
Zaawansowane techniki i efekty specjalne
Aktualnie trendy w car wrappingu wykraczają daleko poza standardowe kolory i faktury. „Chromowane wykończenia” i „color-shifting” to tylko niektóre z ciekawych efektów.
Na rynku pojawiają się coraz to nowsze rozwiązania – od folii z efektem szczotkowanego metalu po materiały zmieniające kolor pod wpływem temperatury. Profesjonalna aplikacja wymaga znajomości specyfiki każdego typu folii – na przykład folie strukturalne (carbon, brushed) wymagają innych technik aplikacji niż gładkie materiały. Szczególnie potrzebujące są projekty łączące różne rodzaje folii i efektów na jednym pojeździe. Jak osiągnąć świetnie gładką powierzchnię przy oklejaniu dużych elementów? To jedno z najczęstszych pytań początkujących aplikatorów. Podstawą będzie tu odpowiednia technika nakładania i używanie wysokiej jakości narzędzi (które potrafią kosztować nawet parę tysięcy złotych za komplet).
Car wrapping – poznaj zabójcze techniki oklejania pojazdów i rodzaje folii!
Car wrapping wykorzystuje różnorodne rodzaje folii, wśród których najpopularniejsze to: folia matowa, błyszcząca oraz strukturalna. Folie wykonane są zazwyczaj z PCW lub poliuretanu, co daje nam wysoką elastyczność i trwałość. Materiały te wyróżniają się różnym stopniem przepuszczalności światła i mogą imitować efekty chromu, szczotkowanego aluminium czy włókna węglowego.
W procesie oklejania pojazdu stosuje się parę zaawansowanych technik druku. Najczęściej wykorzystywana jest technologia solwentowa, która gwarantuje wysoką odporność na warunki atmosferyczne i promieniowanie UV. Drukarnie specjalizujące się w car wrappingu często sięgają także po druk lateksowy, dający świetne nasycenie kolorów i szybkie schnięcie. Do dość znanych metod aplikacji folii należą: metoda na mokro oraz na sucho, przy czym dobór zależy od rodzaju powierzchni i typu folii. Profesjonalne folie samochodowe mają specjalne kanały odpowietrzające, które mocno ułatwiają montaż i zapobiegają powstawaniu pęcherzyków powietrza. Żywotność poprawnie zaaplikowanej folii waha się od 5 do 10 lat, zależnie jakości materiału i warunków eksploatacji.
Rewolucja kolorów na kołach – ile kosztuje metamorfoza Twojego auta?
Koszt oklejenia samochodu folią waha się mocno zależnie wielkości pojazdu i rodzaju wybranego materiału. Pełne oklejenie auta klasy średniej może kosztować od 3000 do nawet 8000 złotych. Trwałość folii samochodowej to zazwyczaj okres od 5 do 7 lat, przy czym folie premium mogą służyć nawet dekadę. Kupując profesjonalną usługę, otrzymujemy gwarancję na materiał i wykonanie.
- Folia matowa – od 200 zł/m²
- Folia błyszcząca – od 180 zł/m²
- Folia carbon – od 250 zł/m²
- Folia chromowana – od 400 zł/m²
- Folia kameleon – od 500 zł/m²
- Folia ochronna bezbarwna – od 150 zł/m²
Na jakość i żywotność okleiny wpływa sam materiał, a także sposób użytkowania pojazdu. Częste mycie ręczne i unikanie myjni automatycznych mocno przedłuża żywotność folii.
Trendy w foliach ceramicznych – nowa era zabezpieczeń
Innowacyjne folie ceramiczne to najnowszy trend w branży car wrappingu. Charakteryzują się wyjątkową odpornością na zarysowania i promieniowanie UV, dając jednocześnie efekt samoczyszczenia. Ich cena jest około 30-40% wyższa od standardowych folii, ale dają nam znacznie lepszą ochronę lakieru i mogą wytrzymać nawet do 10 lat.
Tajniki profesjonalnego oklejania – arsenał foliarza
Do wydajnego przyklejenia folii samochodowej potrzebne będą specjalistyczne akcesoria, które mocno ułatwią pracę. Podstawowym narzędziem jest rakla z filcową końcówką, służąca do wygładzania folii i usuwania pęcherzyków powietrza. Ważny będzie także pistolet na gorące powietrze z regulacją temperatury, który pomoże w obkurczaniu folii na zakrzywionych elementach. Podczas oklejania przyda się także specjalny płyn ułatwiający aplikację, który umożliwia swobodne przesuwanie folii po powierzchni. Można zaopatrzyć się w precyzyjny nóż z wymiennymi ostrzami do przycinania materiału. W kwestii oklejania trudno dostępnych miejsc pomocne będą magnesy neodymowe do tymczasowego przytrzymywania folii oraz specjalne rękawiczki zapobiegające pozostawianiu odcisków palców. Można też mieć pod ręką taśmę maskującą, miarkę i marker do zaznaczania punktów cięcia.