Lexus RZ 450e to w pełni elektryczny SUV – pierwszy taki model w historii marki. Pojazd zbudowano na platformie e-TNGA, wyposażono w napęd na cztery koła DIRECT4 i dwa silniki elektryczne (230 kW mocy). Bateria 71,4 kWh zapewnia zasięg do 395 km (WLTP). Nowoczesne wnętrze oferuje 14-calowy ekran dotykowy, opcjonalną kierownicę steer-by-wire oraz innowacyjny system klimatyzacji z pompą ciepła.

Lexus RZ 450e reprezentuje przełomowy moment w historii japońskiej motoryzacji, wprowadzając zaawansowane rozwiązania w dziedzinie elektromobilności. Ten luksusowy SUV, zbudowany na dedykowanej platformie e-TNGA, oferuje imponujący zasięg, a także nowoczesne podejście do kwestii ładowania i zarządzania energią. System zarządzania baterią Direct4 optymalizuje wydajność napędu na wszystkie koła, dając płynną dystrybucję momentu obrotowego między osiami. Nowoczesny design zewnętrzny, charakterystyczny grill w kształcie klepsydry oraz aerodynamiczna sylwetka – wszystko to składa się na wyjątkową osobowość tego pojazdu. Można zauważyć, że RZ 450e został wyposażony w akumulator o pojemności 71,4 kWh, daje to zasięg do 440 kilometrów w cyklu mieszanym (według normy WLTP).

Zaawansowana technologia ładowania i infrastruktura

Specyfikacja systemu ładowania RZ 450e prezentuje się następująco:

  • Możliwość ładowania DC do 150 kW
  • Czas ładowania od 0 do 80% w 30 minut
  • Wbudowana ładowarka AC 11 kW
  • Kompatybilność z europejskimi standardami złączy
  • System rekuperacji energii z wielostopniową regulacją
  • Inteligentny system zarządzania temperaturą baterii
  • Możliwość ładowania dwukierunkowego (V2L)

Nowoczesne rozwiązania w praktyce

elektryczny suv lexusa o futurystycznej sylwetce

RZ 450e wprowadza szereg zaawansowanych funkcji wspomagających proces ładowania i zarządzania energią. System predykcyjnego zarządzania zasięgiem wykorzystuje sztuczną inteligencję do optymalizacji trasy pod kątem dostępnych stacji ładowania. Z pomocą aplikacji mobilnej Lexus Link kierowca ma pełną kontrolę nad procesem ładowania – może zdalnie monitorować stan naładowania, programować sesje ładowania oraz kontrolować klimatyzację w czasie postoju. „Inteligentny asystent planowania podróży” automatycznie sugeruje odpowiednie punkty postojowe, pilnując aktualne warunki drogowe i atmosferyczne. Czy może być coś bardziej komfortowego niż pełna automatyzacja procesu planowania długich podróży?

Można spojrzeć na zastosowanie elektroarchitektury nowej generacji, która umożliwia błyskawiczną komunikację między poszczególnymi komponentami pojazdu. System monitorowania stanu ogniw (wykorzystujący zaawansowaną telemetrię) gwarantuje odpowiednie warunki pracy baterii – od kontroli temperatury po zarządzanie cyklami ładowania. Także, RZ 450e oferuje możliwość wykorzystania energii zgromadzonej w akumulatorze do zasilania zewnętrznych urządzeń elektrycznych (funkcja Vehicle-to-Load). Japońscy inżynierowie zaimplementowali także system aktywnej aerodynamiki, który automatycznie dostosowuje przepływ powietrza wokół pojazdu w celu maksymalizacji zasięgu.

Lexus RZ 450e – elektryczna bestia na drodze. Sprawdzamy możliwości baterii i zasięg

elektryczny suv ze sportowym i luksusowym charakterem

Lexus RZ 450e wyposażony został w akumulator o pojemności 71,4 kWh, który według deklaracji producenta pozwala na przejechanie do 395 kilometrów na jednym ładowaniu (cykl WLTP). W praktyce zasięg ten może być nieco mniejszy, szczególnie przy dynamicznej jeździe lub w zimowych warunkach. Samochód obsługuje ładowanie prądem stałym DC o mocy do 150 kW, co umożliwia uzupełnienie energii od 0 do 80% w około 30 minut.

Przy korzystaniu z domowego wallboxa (prąd przemienny AC) o mocy 11 kW, pełne naładowanie baterii zajmuje około 6,5 godziny. System zarządzania energią został zoptymalizowany pod kątem wydłużenia żywotności baterii i efektywnego wykorzystania dostępnej mocy. Producent zapewnia możliwość monitorowania stanu naładowania i planowania tras przez dedykowaną aplikację mobilną. Zwróćmy uwagę, że samochód został wyposażony w zaawansowany system rekuperacji energii, który mocno wpływa na rzeczywisty zasięg w codziennym używaniu. Lexus oferuje także 8-letnią gwarancję na baterię, co potwierdza wiarę producenta w trwałość zastosowanego rozwiązania.

Steer-by-wire rewolucjonizuje crossovery – koniec z mechanicznym układem kierowniczym!

Rewolucyjny system kierowania by-wire eliminuje fizyczne dobranie między kołami a kierownicą, zastępując je układem elektronicznym z czujnikami i siłownikami. Technologia ta pozwala na bardziej precyzyjne sterowanie pojazdem i lepsze wyczucie drogi. Crossovery wyposażone w ten system mogą automatycznie dostosowywać się do warunków jazdy i preferencji kierowcy.

  • Redukcja masy układu kierowniczego
  • Większa swoboda w projektowaniu kokpitu
  • Możliwość personalizacji ustawień
  • Wyższa precyzja prowadzenia
  • Lepsza filtracja drgań z nawierzchni
  • Niższe koszty serwisowania

System by-wire umożliwia też łatwiejszą implementację zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy i funkcji autonomicznej jazdy. Z pomocą wyeliminowaniu mechanicznych elementów układ jest też mniej podatny na zużycie.

Mikroprocesorowe sterowanie siłą wspomagania – nowy wymiar bezpieczeństwa

Zaawansowane algorytmy przetwarzają dane z czujników w czasie rzeczywistym, dostosowując charakterystykę układu kierowniczego. System może wykrywać podmuch bocznego wiatru czy aquaplaning i automatycznie korygować tor jazdy. Dla awarii elektroniki, układ przechodzi w tryb awaryjny z ograniczoną możliwością, zachowując podstawową sterowalność pojazdu. Inżynierowie przewidują, że w ciągu najbliższych 5 lat technologia ta stanie się standardem w segmencie premium.

Odzyskiwanie energii z hamowania – jak samochód elektryczny zamienia spowolnienie w zasięg

System rekuperacji energii w pojazdach elektrycznych to zaawansowane rozwiązanie, które pozwala odzyskiwać energię kinetyczną w czasie hamowania i zwalniania. Silnik elektryczny przełącza się w tryb generatora i zamienia energię mechaniczną na elektryczną, którą następnie magazynuje w akumulatorze. Jest to szczególnie efektywne w czasie jazdy w mieście, gdzie występuje wiele sytuacji wymagających hamowania.

Średnio system ten pozwala odzyskać od 10% do nawet 30% energii, co bezpośrednio przekłada się na zwiększenie zasięgu pojazdu. Kierowca może regulować intensywność rekuperacji, wybierając jeden z kilku dostępnych trybów – od bardzo łagodnego aż po tryb „one pedal driving”, gdzie samo zdjęcie nogi z pedału przyspieszenia powoduje spore wyhamowanie pojazdu. Za pomocą tego układowi możliwe jest oszczędzanie energii, a także zmniejszenie zużycia tradycyjnych hamulców mechanicznych. Ważne, że efektywność rekuperacji zależy od wielu kwestii, np. prędkość pojazdu, stan naładowania baterii czy temperatura otoczenia. Nowe systemy wykorzystują sztuczną inteligencję do optymalizacji procesu odzyskiwania energii, pilnując warunki drogowe i styl jazdy kierowcy. Technologia ta stale ewoluuje, przyczyniając się do zwiększenia wydajności energetycznej pojazdów elektrycznych.

Poprzedni artykułTransformacja mobilności: Regulacje bezpieczeństwa systemów autonomicznych w UE