Przed wypożyczeniem auta elektrycznego należy zapoznać się z kwestią ładowania pojazdu. Trzeba sprawdzić: dostępność i typ ładowarek w okolicy, czas potrzebny na naładowanie, zasięg na pełnym naładowaniu oraz koszt energii.
Większość wypożyczalni daje kartę/aplikację do płatności za ładowanie. Auto można ładować w punktach publicznych (czas: 30 min – 8h) lub z domowego gniazdka (wolne ładowanie: 6-12h).
Realne zasięgi: 200-500 km na jednym ładowaniu.
Dynamiczny rozwój elektromobilności sprawia, że sporo ludzi decyduje się na wynajem samochodów elektrycznych. Jest to świetna okazja do przetestowania tego ekologicznego środka transportu bez wymogu ponoszenia wysokich kosztów zakupu. Ważną kwestią podczas użytkowania wynajętego „elektryka” jest znajomość dostępnych opcji ładowania. Aktualnie samochody elektryczne wykorzystują różne standardy złączy do szybkiego ładowania – najpopularniejsze to CCS (Combined Charging System) oraz CHAdeMO. Istotne jest, by przed wyruszeniem w trasę sprawdzić kompatybilność manego pojazdu z infrastrukturą ładowania na planowanej trasie:
Podstawowe różnice między systemami szybkiego ładowania
Standard CCS to europejskie rozwiązanie, które stało się dominującym systemem na Starym Kontynencie.
Charakteryzuje się uniwersalnością – łączy możliwość wolnego ładowania prądem przemiennym (AC) oraz szybkiego ładowania prądem stałym (DC). CHAdeMO, opracowany w Japonii, był pionierem szybkiego ładowania, jednak obecnie traci na popularności w Europie. Maksymalna moc ładowania faktycznych stacji CCS może sięgać nawet 350 kW, podczas gdy CHAdeMO zazwyczaj ogranicza się do 50-100 kW.
- Stacje CCS są najbardziej rozpowszechnione w Europie
- CHAdeMO dominuje w autach japońskich producentów
- Adaptery między systemami są drogie i trudno dostępne
Praktyczne aspekty korzystania ze stacji ładowania
Wynajmując samochód elektryczny warto spojrzeć na parę ważnych spraw związanych z ładowaniem.
Jak szybko można naładować akumulator do poziomu umożliwiającego kontynuowanie podróży? Dla nowoczesnych aut z systemem CCS, naładowanie baterii od 20% do 80% zajmuje zazwyczaj 20-40 minut (zależnie modelu i mocy stacji). Istotną kwestią jest także dostępność stacji ładowania – obecnie w Polsce działa ponad 2000 punktów szybkiego ładowania, ch rozmieszczenie nie jest równomierne. „Planowanie trasy z uwzględnieniem postojów na ładowanie to podstawa bezstresowej podróży elektrykiem”. Można korzystać z dedykowanych aplikacji pokazujących lokalizacje i dostępność stacji – pozwoli to uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek podczas podróży. Dla dłuższych tras międzymiastowych ważne jest korzystanie z wysokowydajnych stacji DC. Operatorzy stacji ładowania stosują różne systemy rozliczeń i autoryzacji – niektóre wymagają specjalnych kart RFIDinne działają poprzez aplikacje mobilne. „Przed wynajęciem samochodu elektrycznego warto upewnić się, jakie metody płatności są akceptowane przez głównych operatorów na naszej trasie”. Czy wypożyczalnia daje nam dostęp do kart ładowania? To kolejne ważne pytanie, które należy zadać przed podpisaniem umowy najmu.
Elektryczne wypożyczalnie aut – pojedynek gigantów ładowania CCS vs CHAdeMO
Wynajmując samochód elektryczny, stajemy przed ważnym wyborem dotyczącym standardu ładowania. Standard CCS (Combined Charging System) dominuje w Europie i jest wykorzystywany przez większość producentów, dając szybkie ładowanie prądem stałym do 350 kW. Złącze CCS jest uniwersalne i pozwala także na wolniejsze ładowanie prądem przemiennym.
System CHAdeMO, opracowany w Japonii, był pierwszym standardem szybkiego ładowania DC, jednak obecnie traci na popularności w Europie. Maksymalna moc ładowania to około 62,5 kW, co jest znacznie niższym parametrem w porównaniu do CCS. Można przed wynajmem sprawdzić lokalizacje stacji ładowania, ponieważ punktów z CHAdeMO jest coraz mniej. Istotną kwestią jest także kompatybilność z różnymi modelami pojazdów – podczas gdy CCS jest wspierany przez zdecydowaną większość europejskich i amerykańskich producentów, CHAdeMO znajduje zastosowanie głównie w starszych modelach japońskich, np. Nissan Leaf czy Mitsubishi i-MiEV. Planując dalszą podróż wypożyczonym autem elektrycznym, trzeba uwzględnić dostępność odpowiednich stacji ładowania na trasie.
Kiedy ładowanie auta elektrycznego staje się ukrytym złodziejem portfela?
Koszty ładowania samochodu elektrycznego mogą mocno różnić się zależnie tego, czy pojazd jest prywatny czy wynajęty. Dla własnego auta elektrycznego kierowca może korzystać z domowego ładowania, daje to oszczędności rzędu 30-50% w porównaniu do ładowania na publicznych stacjach. Przy średnim zużyciu energii na poziomie 15-20 kWh/100 km, koszt przejechania 100 kilometrów własnym autem elektrycznym może wynieść około 15-25 zł przy ładowaniu domowym.
Dla samochodów wynajętych sytuacja przedstawia się zgoła inaczej. Użytkownicy są zazwyczaj zmuszeni do korzystania z publicznych stacji ładowania, gdzie ceny mogą być nawet trzykrotnie wyższe niż w przypadku ładowania domowego. Idąc dalej, niektóre wypożyczalnie naliczają dodatkowe opłaty za korzystanie z określonych sieci ładowarek.
- Koszt ładowania domowego: 0,70-0,90 zł/kWh
- Koszt ładowania publicznego: 1,50-2,50 zł/kWh
- Średni zasięg auta elektrycznego: 300-400 km
- Średni czas pełnego ładowania: 6-8 godzin (ładowanie AC)
Wpływ temperatury na efektywność ładowania i koszty eksploatacji
Mało znanym aspektem wpływającym na koszty ładowania jest temperatura otoczenia. W okresie zimowym wydajność baterii może spaść nawet o 40%, co bezpośrednio przekłada się na zwiększone koszty ładowania i krótszy zasięg pojazdu. Ta zależność jest szczególnie ważna przy planowaniu budżetu na eksploatację pojazdu elektrycznego w różnych porach roku.
Inteligentne karty RFID – Twój podstawa mobilnej wolności na minuty
Karty RFID zrewolucjonizowały sposób, w jaki korzystamy z carsharingu i ładowania pojazdów elektrycznych. System opiera się na technologii bezstykowej identyfikacji radiowej, która umożliwia szybką autoryzację użytkownika przy pojeździe. Karta taka działa jak elektroniczny identyfikator, który po zbliżeniu do czytnika w samochodzie lub stacji ładowania, automatycznie rozpoczyna naliczanie czasu użytkowania. Specjalne zabezpieczenia kryptograficzne chronią przed nieautoryzowanym dostępem i kopiowaniem karty. Każda karta RFID ma unikalny numer seryjny, który jest powiązany z kontem użytkownika w systemie. Za pomocą tego operator może śledzić czas wypożyczenia i naliczać odpowiednie opłaty. Proces aktywacji karty jest bardzo prosty – wystarczy zarejestrować się w systemie operatora, a następnie powiązać otrzymaną kartę ze swoim kontem. System automatycznie zapisuje historię wypożyczeń, co pozwala na dokładne rozliczenie usługi. Użytkownik może w każdej chwili sprawdzić stan swojego konta i historię transakcji poprzez aplikację mobilną lub panel internetowy. Ta technologia mocno usprawnia proces wypożyczania i ładowania pojazdów, eliminując potrzebę fizycznych podstaway czy gotówki.