4-kanałowy wzmacniacz samochodowy JBL GTO-804EZ o mocy 400W. Dostarcza wysoce wydajne wzmocnienie sygnału przy zachowaniu niskiego zużycia energii. Posiada wbudowane filtry: dolnoprzepustowy (50-200Hz) i górnoprzepustowy (50-200Hz). Wyposażony w regulację wzmocnienia, wejścia wysokiego i niskiego poziomu RCA oraz regulację częstotliwości zwrotnicy. Obsługuje impedancję 2-4 Ohm. Wym
JBL GTO-804EZ to zaawansowany wzmacniacz samochodowy, który łączy w sobie najnowsze osiągnięcia technologii audio z legendarną jakością marki JBL. Konstrukcja klasy AB daje nam optymalny balans między wydajnością energetyczną a jakością dźwięku. Układ elektroniczny został zaprojektowany z myślą o maksymalnej elastyczności instalacji, dając szereg zaawansowanych funkcji regulacyjnych. Zintegrowany system zabezpieczeń chroni przed przegrzaniem, zwarciem i przeciążeniem – to podstawa bezproblemowej eksploatacji. Wzmacniacz wyposażono w wysokiej klasy komponenty elektroniczne (w tym kondensatory o zwiększonej pojemności i transformatory toroidalne). System chłodzenia wykorzystuje radiator z wysokowydajnym odprowadzaniem ciepła. Możliwości konfiguracyjne obejmują regulację czułości wejściowej, częstotliwości filtrów oraz poziomu bass boost.
Zaawansowana regulacja i parametry techniczne
Podstawowe parametry techniczne wzmacniacza prezentują się następująco:
- Moc RMS: 4x80W przy 4Ω
- Moc maksymalna: 4x120W przy 2Ω
- Pasmo przenoszenia: 10Hz – 40kHz
- Stosunek sygnał/szum: >95dB
- THD: <0.08%
- Impedancja wejściowa: 47kΩ
- Regulacja filtrów: 32-320Hz
- Bass boost: 0-12dB przy 45Hz
Prostota czy możliwości podłączenia
Wzmacniacz oferuje bardzo elastyczne możliwości konfiguracji – można go wykorzystać w trybie mostkowym do zasilania subwoofera lub pracować w standardowej konfiguracji 4-kanałowej. Zaimplementowany układ soft start eliminuje nieprzyjemne trzaski podczas uruchamiania systemu. Złącza wysokiego poziomu umożliwiają podłączenie do fabrycznych systemów audio bez wymogu stosowania konwerterów. Jak poradzić sobie z instalacją w małej przestrzeni bagażnika? Kompaktowe wymiary (320x240x52mm) i przemyślana konstrukcja radiatora ułatwiają montaż nawet w ciasnych miejscach. „Można spojrzeć na wysoką kulturę pracy – wzmacniacz pozostaje chłodny nawet podczas długotrwałego odsłuchu przy wysokich poziomach głośności”.
Zaużywany układ przeciwzakłóceniowy odpowiednio eliminuje zakłócenia pochodzące z instalacji elektrycznej pojazdu. Za pomocą tego uzyskujemy czysty, pozbawiony szumów dźwięk. „System automatycznej detekcji impedancji zabezpiecza przed uszkodzeniem w przypadku nieprawidłowego podłączenia głośników”. Czy możemy oczekiwać więcej od wzmacniacza w tej klasie cenowej? Zintegrowany układ diagnostyczny monitoruje temperaturę, napięcie zasilania i impedancję – w razie wykrycia nieprawidłowości następuje automatyczne wyłączenie urządzenia.
Sprawdź moc i parametry wzmacniacza JBL GTO-804EZ – poznaj możliwości tego legendanego sprzętu
Wzmacniacz samochodowy JBL GTO-804EZ to czterokanałowy model pracujący w klasie AB, który oferuje imponującą moc wyjściową na poziomie 4x60W RMS przy impedancji 4 ohmy. W trybie mostkowym urządzenie osiąga moc 2x170W RMS przy 4 ohmach, co pozwala na uzyskanie naprawdę dużego brzmienia. Współczynnik tłumienia na poziomie >100 daje nam precyzyjną kontrolę nad głośnikami, minimalizując zniekształcenia. Pasmo przenoszenia od 10 Hz do 100 kHz gwarantuje pełne pokrycie słyszalnego spektrum częstotliwości.
Konstrukcja wzmacniacza została wyposażona w szereg zaawansowanych zabezpieczeń, w tym termiczne oraz przeciwzwarciowe. Filtr subsoniczny pracujący przy 32 Hz odpowiednio eliminuje najniższe, niepożądane częstotliwości. Wbudowane zwrotnice umożliwiają regulację częstotliwości w zakresie od 32 Hz do 320 Hz dla dolnoprzepustowej oraz 50 Hz – 500 Hz dla górnoprzepustowej.
Wymiary urządzenia to 340 x 240 x 54 mm, co czyni go relatywnie kompaktowym jak na oferowaną moc. Stosunek sygnału do szumu wynosi imponujące >85dB. Wzmacniacz ma także regulację wzmocnienia bass boost w zakresie 0-12dB przy 45 Hz, co pozwala na dostosowanie brzmienia do własnych preferencji. Złącza głośnikowe i zasilające zaprojektowano z myślą o przewodach o przekroju do 8 AWG, dają nam niezawodne dobranie i minimalne straty mocy. Stabilna praca przy impedancji 2-8 ohm świadczy o uniwersalności tego modelu.
Zwiększ moc subwoofera JBL: Tajniki mostkowania w audio car
Mostkowanie wzmacniacza samochodowego pod subwoofer JBL to zaawansowana technika pozwalająca na spore zwiększenie mocy wyjściowej. Prawidłowo wykonane mostkowanie może nawet podwoić dostępną moc, daje to głębsze i bardziej wyraziste basy. Proces ten polega na połączeniu dwóch kanałów wzmacniacza w jeden, za pomocą czego uzyskujemy większą moc na pojedynczym głośniku. Musimy tylko pamiętać, że nie każdy wzmacniacz ma możliwość mostkowania, a nieprawidłowe wykonanie może prowadzić do uszkodzenia sprzętu.
- Sprawdzenie kompatybilności wzmacniacza
- Weryfikacja impedancji subwoofera
- Przygotowanie odpowiednich przewodów
- Identyfikacja terminali mostkujących
- Zabezpieczenie instalacji elektrycznej
- Kontrola ustawień filtrów
Podczas mostkowania podstawowe znaczenie ma właściwe dopasowanie impedancji subwoofera do wzmacniacza. Większość wzmacniaczy wymaga minimum 4 ohm przy pracy zmostkowanej. Przekroczenie minimalnej impedancji może prowadzić do przegrzewania się urządzenia i w konsekwencji jego uszkodzenia.
Optymalizacja gain matching przy mostkowaniu subwoofera
Dla mostka należy szczególnie uważać na ustawienia gain (wzmocnienia). Zbyt wysokie ustawienie może prowadzić do przesterowania sygnału i zniekształceń dźwięku. Gain matching powinien być przeprowadzony z wykorzystaniem miernika napięcia lub dedykowanego narzędzia do kalibracji. Można też zadbać o odpowiednie chłodzenie wzmacniacza, gdyż praca w trybie mostkowym generuje więcej ciepła. Zastosowanie dodatkowego wentylatora może okazać się potrzebne przy intensywnej eksploatacji systemu.
Filtrowanie dźwięku w twoim aucie – przepis na świetne brzmienie
Filtry dolnoprzepustowe często nazywane jako LPF (Low Pass Filter) stanowią ważny element w konfiguracji systemu car audio. Ich rolą jest przepuszczanie częstotliwości poniżej ustalonej wartości granicznej, jednocześnie tłumiąc wszystkie częstotliwości powyżej tego punktu. W praktyce oznacza to, że filtr LPF pozwala na precyzyjne określenie, które tony niskie będą odtwarzane przez subwoofer, a które zostaną przekierowane do pozostałych głośników. Standardowo, dla subwooferów ustawia się częstotliwość odcięcia w zakresie 60-80 Hz, choć niektórzy entuzjaści car audio eksperymentują z wartościami od 50 do nawet 120 Hz, zależnie charakterystyki pozostałych elementów systemu.
Dobór odpowiedniej częstotliwości odcięcia zależy od wielu spraw, np. specyfikacja subwoofera, charakterystyka pozostałych głośników oraz akustyka wnętrza samochodu. Pamiętaj, że zbyt wysokie ustawienie filtra może powodować, że bas będzie zbyt łatwo lokalizowalny, co zaburzy efekt przestrzenności dźwięku. Jednak zbyt niskie ustawienie może skutkować powstaniem „dziury” w paśmie przenoszenia między subwooferem a głośnikami średnio-niskotonowymi.
Prawidłowe ustawienie filtra LPF wymaga także uwzględnienia nachylenia zbocza filtra, wyrażanego w dB/oktawę. Typowe wartości to 12, 18 lub 24 dB/oktawę, przy czym wyższe wartości dają nam ostrzejsze odcięcie niepożądanych częstotliwości. Eksperci zalecają rozpoczęcie strojenia od częstotliwości 80 Hz i nachylenia 24 dB/oktawę, a następnie dostosowywanie tych parametrów metodą prób i błędów, słuchając różnorodnej muzyki.