Standard Euro 6 to europejska norma określająca dopuszczalne wartości emisji spalin dla pojazdów samochodowych. Wprowadzona w 2014 roku, wymaga stosowania zaawansowanych technologii redukcji emisji, np. filtry cząstek stałych (DPF) i systemy selektywnej redukcji katalitycznej (SCR).
Norma ogranicza emisję tlenków azotu (NOx), tlenku węgla (CO), węglowodorów (HC) i cząstek stałych (PM). Testy przeprowadza się w warunkach laboratoryjnych (NEDC/WLTP) oraz w rzeczywistym ruchu drogowym (RDE). Od 2017 roku obowiązuje bardziej restrykcyjna wersja – Euro 6d-TEMP, a od 2020 roku Euro 6d z jeszcze niższymi limitami emisji NOx.
Norma emisji spalin Euro 6 to obecnie obowiązujący standard dla nowych pojazdów w Unii Europejskiej, który określa dopuszczalne limity szkodliwych substancji w spalinach. Proces homologacji samochodów z silnikami Diesla stał się bardziej rygorystyczny po aferze Dieselgate. Aktualnie testy emisji spalin muszą odbywać się w rzeczywistych warunkach drogowych (RDE – Real Driving Emissions), a w laboratorium. Producenci muszą zaspokoić surowe wymagania dotyczące emisji tlenków azotu (NOx), cząstek stałych (PM) oraz dwutlenku węgla (CO2). Nowe procedury testowe WLTP zastąpiły przestarzały cykl NEDC, dając bardziej realistyczne pomiary zużycia paliwa i emisji spalin.
- Test RDE wykorzystuje przenośne analizatory emisji spalin (PEMS)
- Pomiary prowadzone są w różnych warunkach atmosferycznych
- Trasa testowa musi mać jazdę w mieście, poza miastem i na autostradzie
Szczegółowe procedury homologacyjne dla silników wysokoprężnych
Badanie emisji spalin w cyklu WLTP składa się z czterech faz o różnych prędkościach średnich – od niskiej do bardzo wysokiej. Najważniejszym elementem jest weryfikacja skuteczności systemów oczyszczania spalin, np. filtry cząstek stałych (DPF) i selektywna redukcja katalityczna (SCR). Pomiary obejmują także test zimnego rozruchu (w temperaturze -7°C) oraz kontrolę emisji w czasie regeneracji DPF.
Zwróćmy uwagę, że norma Euro 6d-TEMP wprowadziła współczynnik zgodności CF=2.1 dla tlenków azotu w testach RDE (oznacza to, że rzeczywista emisja NOx może być maksymalnie 2.1 razy wyższa niż w laboratorium).
Wpływ technologii na emisję spalin
Nowoczesne silniki Diesla wyposażone są w zaawansowane systemy kontroli emisji spalin: Ważną rolę odgrywa układ recyrkulacji spalin (EGR) oraz wtrysk AdBlue do układu SCR. Przy zastosowaniu wysokociśnieniowego common rail i elektronicznie sterowanych wtryskiwaczy piezoelektrycznych możliwe jest precyzyjne dawkowanie paliwa. Systemy start-stop i rekuperacji energii też przyczyniają się do redukcji emisji CO2. Producenci samochodów muszą także zagwarantować, że pojazd będzie spełniał normy emisji przez co najmniej 160 000 kilometrów (lub okres 5 lat). Kontrola zgodności produkcji (COP) wymaga częstego testowania pojazdów schodzących z linii produkcyjnej.
Ekologiczny diesel? Euro 6 to ważny krok dla środowiska i właścicieli aut!
Norma emisji spalin Euro 6 dla silników Diesla wprowadzona w 2014 roku stanowi ważny przełom w redukcji szkodliwych substancji. Podstawowym wymogiem jest ograniczenie emisji tlenków azotu (NOx) do poziomu maksymalnie 80 mg/km, co stanowi znaczącą redukcję w porównaniu z poprzednią normą Euro 5. Producenci samochodów musieli zastosować zaawansowane systemy oczyszczania spalin, takie jak SCR (Selective Catalytic Reduction) wykorzystujący płyn AdBlue. Spełnienie normy Euro 6 wymaga także ograniczenia emisji cząstek stałych do maksymalnie 4,5 mg/km. Samochody muszą być wyposażone w filtry cząstek stałych (DPF) i kataliza tory utleniające.
Homologacja Euro 6 jest obowiązkowa dla wszystkich nowych samochodów sprzedawanych w Unii Europejskiej. Zwróćmy uwagę, że pojazdy spełniające tę normę często cieszą się przywilejami w strefach niskiej emisji w europejskich miastach i mogą liczyć na niższe opłaty parkingowe. Także, producenci muszą gwarantować skuteczność systemów kontroli emisji przez co najmniej 160 000 kilometrów przebiegu pojazdu.
Drobiny emisyjne w regulacjach motoryzacyjnych – mroczne tajemnice norm EURO
Emisje cząstek stałych (PM) to jeden z ważnych parametrów określających czystość spalin samochodowych. Wprowadzane sukcesywnie normy EURO systematycznie zaostrzają limity emisji PM, wymuszając na producentach stosowanie coraz efektywniejszych systemów oczyszczania spalin. Dla silników Diesla, norma Euro 6d-TEMP wprowadzona w 2017 roku ustaliła limit emisji cząstek stałych na poziomie 4,5 mg/km.
- Filtr cząstek stałych (DPF) – podstawowy element redukcji PM
- Katalizator utleniający (DOC) – wstępne oczyszczanie spalin
- System selektywnej redukcji katalitycznej (SCR)
- Zawór EGR – recyrkulacja spalin
Dla porównania, pierwsza norma Euro 1 z 1992 roku dopuszczała emisję PM na poziomie 140 mg/km, co pokazuje ogromny postęp w redukcji zanieczyszczeń. Nowoczesne silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa także muszą spełniać limity emisji cząstek stałych, choć są one nieco wyższe niż dla jednostek wysokoprężnych.
Mikroskopijne cząstki Ultra Fine Particles (UFP) – nowe wyzwanie dla producentów
Nowe badania wskazują na szczególną szkodliwość najmniejszych cząstek o średnicy poniżej 100 nanometrów. Te mikroskopijne drobiny mogą przenikać głęboko do układu oddechowego i krwionośnego. Dlatego też przyszłe normy emisji prawdopodobnie będą uwzględniać masę emitowanych cząstek, a także ich liczbę i rozkład wielkości.
Nowoczesne układy oczyszczania spalin – czyli co jest za pod maską?
Filtr cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter) to ważny element układu wydechowego w silnikach wysokoprężnych, którego zadaniem jest wychwytywanie cząstek stałych ze spalin. System wykorzystuje specjalną strukturę ceramiczną o strukturze plastra miodu, gdzie gromadzą się cząstki sadzy. Kiedy filtr zapełni się w około 45%, rozpoczyna się proces regeneracji, w czasie którego zgromadzona sadza jest spalana w wysokiej temperaturze.
System SCR (Selective Catalytic Reduction) wykorzystuje płyn AdBlue, który jest wtryskiwany do układu wydechowego. W wysokiej temperaturze AdBlue rozkłada się na amoniak i dwutlenek węgla. Reakcja ta zachodzi w katalizatorze SCR, gdzie amoniak reaguje z tlenkami azotu, przekształcając je w neutralny azot i parę wodną. Te dwa systemy współpracują ze sobą, tworząc wydajne rozwiązanie redukujące emisję szkodliwych substancji. Z ich pomocą pojazdy spełniają rygorystyczne normy emisji spalin Euro 6, a powietrze staje się czystsze. Podstawa to regularna kontrola i serwisowanie obu układów, aby zachowały pełną sprawność.