Audi A6 e-tron to luksusowy model elektryczny, który zadebiutuje . Samochód będzie oferowany w wersji sedan i Avant (kombi), bazując na platformie PPE współdzielonej z Porsche. Napęd stanowić będą dwa silniki elektryczne o łącznej mocy do 476 KM.
Bateria 100 kWh ma zapewnić zasięg do 700 km. Ładowanie od 10% do 80% zajmie około 25 minut przy użyciu szybkich ładowarek. Wnętrze wyposażone będzie w zakrzywiony ekran Digital Cockpit o przekątnej 11,9 cala oraz centralny ekran dotykowy 12,6 cala. Ceny w Europie mają startować od około 75 000 euro.
Audi kontynuuje swoją elektryczną ofensywę, prezentując nowy model A6 e-tron, który ma szansę zrewolucjonizować segment luksusowych limuzyn elektrycznych. Ten zaawansowany technologicznie pojazd został zbudowany na nowoczesnej platformie PPE (Premium Platform Electric), współdzielonej z Porsche. Imponujący zasięg do 700 kilometrów na jednym ładowaniu sprawia, że A6 e-tron staje się realną alternatywą dla tradycyjnych samochodów spalinowych. Aerodynamiczna sylwetka ze współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym zaledwie 0,22 Cd świadczy o precyzyjnym dopracowaniu każdego detalu. System szybkiego ładowania 800V pozwala uzupełnić energię od 10 do 80% w czasie krótszym niż 25 minut. Najnowsza generacja świateł Digital Matrix LED zapewnia doskonałą widoczność, a także umożliwia wyświetlanie różnych wzorów i animacji.
Technologiczne innowacje i osiągi na światowym poziomie
Oto elementy wyposażenia nowego Audi A6 e-tron:
- Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z regulacją prześwitu
- System zarządzania baterią z funkcją inteligentnego planowania trasy
- Wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością
- Asystent parkowania z funkcją zdalnego sterowania
- Systemy bezpieczeństwa wykorzystujące sztuczną inteligencję

Komfort i luksus w elektrycznym wydaniu
Wnętrze A6 e-tron zachwyca dobraniem minimalistycznego designu z zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi. Wykorzystanie elektromagnetycznych tłumików adaptacyjnych gwarantuje niezrównany komfort jazdy nawet na wyboistych nawierzchniach. Cyfrowy kokpit z systemem MMI touch response oferuje intuicyjną obsługę wszystkich funkcji pojazdu. Topowa wersja może pochwalić się mocą systemową przekraczającą 600 KM (dzięki zastosowaniu podwójnego silnika elektrycznego) i przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 4 sekund. We wnętrzu znajdziemy wysokiej jakości materiały wykończeniowe – począwszy od skóry Valcona, przez alcantarę, aż po elementy z włókna węglowego. Elektromobilność w najczystszej postaci łączy się tutaj z bezkompromisowym luksusem.
Innowacyjny system rekuperacji energii wykorzystuje predykcyjne dane z nawigacji i czujników – pozwala to na maksymalne wykorzystanie każdego niuansu topografii terenu. Czy to możliwe, że niemiecki producent stworzył najbardziej zaawansowanego konkurenta dla Tesli Model S? Bagażnik o pojemności 540 litrów (plus dodatkowy przedni schowek o pojemności 60 litrów) zapewnia przestrzeń porównywalną z klasycznymi wersjami spalinowymi. „System zarządzania temperaturą akumulatora dba o odpowiednie warunki pracy jakkolwiek warunków atmosferycznych” – to kolejny dowód na perfekcyjne dopracowanie każdego detalu.
Audi A6 e-tron: Elektryczna bestia z imponującym zasięgiem na jednym ładowaniu

Najnowszy model Audi A6 e-tron wykorzystuje platformę PPE (Premium Platform Electric), współdzieloną z Porsche. Samochód został wyposażony w baterię o pojemności 100 kWh, daje to imponujący zasięg do 700 kilometrów według cyklu WLTP. System szybkiego ładowania obsługuje moc do 270 kW, umożliwiając uzupełnienie energii od 5% do 80% w zaledwie 25 minut.
To elektryczne Audi może pochwalić się mocą systemową wynoszącą 469 KM i maksymalnym momentem obrotowym na poziomie 800 Nm. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mniej niż 4 sekundy. Napęd na wszystkie koła quattro zapewnia doskonałą przyczepność i stabilność w każdych warunkach. Z pomocą dwóm silnikom elektrycznym – po jednym na każdą oś – auto oferuje bardzo precyzyjną kontrolę trakcji i dynamiczne właściwości jezdne. System odzyskiwania energii w czasie hamowania pozwala na zwiększenie efektywności i zasięgu pojazdu.
Elektroniczny szofer w luksusowych limuzynach – czy przyszłość jest już teraz?
Nowoczesne systemy autonomicznej jazdy w limuzynach premium stanowią prawdziwą rewolucję w świecie motoryzacji. Zaawansowane technologie pozwalają pojazdom samodzielnie podejmować decyzje w czasie jazdy, monitorować otoczenie i reagować na zmieniające się warunki drogowe w czasie rzeczywistym. Mercedes-Benz klasy S oferuje system Drive Pilot, który umożliwia jazdę autonomiczną na poziomie 3, w czasie gdy BMW serii 7 wykorzystuje Personal CoPilot z funkcją autonomicznego parkowania.
- Kamery 360 stopni
- Czujniki radarowe dalekiego zasięgu
- Systemy LIDAR
- Sztuczna inteligencja do analizy sytuacji
- Mapy HD z aktualizacją w czasie rzeczywistym
- Systemy rozpoznawania gestów
- Asystent głosowy z uczeniem maszynowym
Audi A8 wprowadza Traffic Jam Pilot, który przejmuje kontrolę nad pojazdem w korkach do prędkości 60 km/h. Systemy te współpracują z zaawansowanymi asystentami pasa ruchu i adaptacyjnym tempomatem.
Wpływ technologii quantum computing na przyszłość autonomicznych limuzyn
Rozwój komputerów kwantowych może zrewolucjonizować sposób, w jaki autonomiczne limuzyny przetwarzają dane i podejmują decyzje. Technologia ta umożliwi szybszą analizę złożonych sytuacji drogowych i lepsze przewidywanie zachowań innych uczestników ruchu. Inżynierowie przewidują, że w ciągu najbliższych lat quantum computing może zwiększyć skuteczność systemów autonomicznej jazdy nawet o 300%.
Fakty o energożerności miejskiej, które powinny cię zainteresować!
Zużycie energii w mieście na 100 km jest zazwyczaj wyższe niż w czasie jazdy w trasie. Wynika to z częstego zatrzymywania się na światłach, korków oraz wolniejszej jazdy, która nie pozwala na odpowiednie wykorzystanie silnika. Średnie zużycie energii w mieście waha się między 15 a 25 kWh na 100 km dla samochodów elektrycznych, jednak dla pojazdów spalinowych jest to odpowiednik 7-10 litrów paliwa. Na wartość zużycia energii wpływa wiele kwestii, np.
styl jazdy kierowcy, masa pojazdu oraz warunki atmosferyczne. Zimą zużycie może wzrosnąć nawet o 30% ze względu na konieczność ogrzewania kabiny i akumulatora. Można zauważyć, że nowoczesne samochody są wyposażone w systemy start-stop oraz rekuperacji energii, które pomagają zmniejszyć zużycie w warunkach miejskich. Kierowcy mogą też zoptymalizować zużycie energii poprzez planowanie tras z wyprzedzeniem, unikanie gwałtownego przyspieszania oraz utrzymywanie dobrego ciśnienia w oponach. Płynna jazda i przewidywanie sytuacji na drodze może zaoszczędzić nawet do 25% energii.