WTCR (World Touring Car Cup) to światowy puchar samochodów turystycznych organizowany w latach 2018-2022 przez FIA. Seria zastąpiła wcześniejsze WTCC. W wyścigach brały udział samochody TCR – specjalnie przygotowane auta turystyczne z silnikami do 2.0 litra. W zawodach uczestniczyli kierowcy reprezentujący takie marki jak Honda, Hyundai, Audi czy Lynk & Co. Do najbardziej utytułowanych zawodników należeli: Gabriele Tarquini, Yann Ehrlacher i Norbert Michelisz. W roku WTCR zostało zastąpione przez WTCR World Tour.
WTCR to prestiżowa seria wyścigowa samochodów turystycznych, która przyciąga najlepszych kierowców z całego świata. Regulamin tej serii jest bardzo precyzyjny i szczegółowy, co daje nam wyrównane współzawodnictwo. Samochody startujące w WTCR muszą spełniać rygorystyczne wymogi techniczne – ich masa minimalna wynosi 1265 kg (wraz z kierowcą i wyposażeniem bezpieczeństwa). Pojemność silnika jest ograniczona do 2 litrów, a moc nie może przekraczać 350 KM. Bolidy wyposażone są w sekwencyjne skrzynie biegów i specjalne opony wyścigowe. Każdy zespół może stosować własne rozwiązania aerodynamiczne, ale w ściśle określonych ramach regulaminowych. Jak wygląda typowy weekend wyścigowy? Składa się on z dwóch sesji treningowych, kwalifikacji i trzech wyścigów głównych.
Specyfikacja techniczna i podział na klasy
W WTCR obowiązuje następujący podział na klasy:
- TCR – główna kategoria z samochodami o mocy do 350 KM
- TCR Light – klasa dla mniej zaawansowanych zespołów
- TCR Junior – kategoria dla młodych kierowców do 23 roku życia
System homologacyjny wymaga, by każdy model startujący w serii bazował na samochodzie produkowanym seryjnie (minimum 5000 sztuk rocznie). Regulamin techniczny bardzo dokładnie określa dozwolone modyfikacje: od szerokości nadwozia, przez wysokość spojlera, aż po specyfikację układu hamulcowego. Czy to wystarczy, by zapewnić wyrównaną rywalizację?
W praktyce różnice między zespołami wynikają głównie z umiejętności inżynierów w dostrajaniu setupu.
Format zawodów i system punktacji
Weekend wyścigowy to maraton zmagań i spektakularnych pojedynków na torze. Kierowcy muszą wykazać się szybkością, umiejętnością zarządzania oponami i paliwem. Format zawodów przewiduje dwa treningi wolne (po 45 minut każdy), sesję kwalifikacyjną podzieloną na trzy części i główne wyścigi. Ciekawostką jest odwrócona kolejność startu w drugim wyścigu – najszybsi kierowcy z kwalifikacji startują z końca stawki. To prowadzi do bardzo emocjonujących „przebijań” się przez stawkę. Poziom adrenaliny sięga zenitu, gdy dochodzi do bezpośrednich pojedynków między rywalami (często kończących się spektakularnymi incydentami na torze).
WTCR – poznaj przepisy i auta w najelitniejszej serii wyścigów turystycznych
World Touring Car Racing to światowa seria wyścigowa samochodów turystycznych działająca pod egidą FIA. Regulamin określa rygorystyczne wymogi techniczne dotyczące modyfikacji pojazdów, które muszą bazować na seryjnych samochodach osobowych. Samochody muszą zachować oryginalny kształt karoserii, ale mogą być wyposażone w elementy aerodynamiczne jak spojlery czy dyfuzory. W serii dozwolone są wyłącznie samochody spełniające specyfikację TCR, które muszą mać silniki turbodoładowane o pojemności do 2.
0 litra i mocy ograniczonej do 350 KM. Regulamin ściśle określa także minimalną masę pojazdu wynoszącą 1265 kg wraz z kierowcą.
Wszystkie zespoły muszą korzystać z jednakowych opon dostarczanych przez oficjalnego dostawcę, a samochody są wyposażone w standaryzowane części, takie jak układ hamulcowy czy skrzynia biegów.
Format weekendu wyścigowego składa się z dwóch wyścigów głównych poprzedzonych kwalifikacjami z systemem Q1, Q2 i Q3.
TCR: Jak samochód staje się prawdziwą wyścigową bestią?
Homologacja bezpieczeństwa w serii TCR to proces certyfikacji pojazdów wyścigowych, który gwarantuje odpowiedni poziom ochrony kierowców podczas rywalizacji. Każdy samochód musi przejść rygorystyczne testy, obejmujące wytrzymałość konstrukcji, systemy gaśnicze oraz klatki bezpieczeństwa.
- Certyfikowana klatka bezpieczeństwa
- Fotele kubełkowe z homologacją FIA
- 6-punktowe pasy bezpieczeństwa
- System gaśniczy zgodny z normami
- Wyłącznik prądu dostępny z zewnątrz
Proces homologacji wymaga szczegółowej dokumentacji technicznej i przeprowadzenia testów zderzeniowych. Specjalne wymogi dotyczą także zbiorników paliwa i układów hamulcowych.
Wpływ karbonowych elementów na bezpieczeństwo w TCR
Wykorzystanie włókna węglowego w elementach bezpieczeństwa stało się standardem w wyścigach TCR. Ten lekki materiał daje nam doskonałą ochronę przy zachowaniu optymalnej masy pojazdu. Inżynierowie nieustannie pracują nad udoskonaleniem konstrukcji z wykorzystaniem najnowszych technologii kompozytowych, daje to coraz wyższy poziom bezpieczeństwa w motorsporcie turystycznym.
Wyścigi TCR – gdy opór powietrza spotyka zużycie gumy
Samochody TCR International Series korzystają z jednolitych rozwiązań aerodynamicznych, które dają nam stabilność przy dużych prędkościach. Przedni spojler, tylne skrzydło oraz płaskie podwozie generują docisk aerodynamiczny na poziomie około 25-35% masy pojazdu. Wpływa to mocno na przyczepność w zakrętach oraz stabilność podczas hamowania. Opony stosowane w tej serii to specjalne mieszanki wyścigowe, dostosowane do wysokich temperatur i dużych obciążeń bocznych. Średnie zużycie kompletu opon podczas wyścigu wynosi około 15-20%, przy czym przednie opony zużywają się zazwyczaj szybciej ze względu na podsterowność charakterystyczną dla samochodów przednionapędowych. Ze względów bezpieczeństwa i równej rywalizacji, podczas weekendu wyścigowego zespoły mogą wykorzystać maksymalnie trzy komplety opon. W warunkach deszczowych stosuje się specjalne opony z głębszym bieżnikiem, które odprowadzają do 30 litrów wody na sekundę przy prędkości 200 km/h, to podstawa dla bezpieczeństwa kierowców.