Mistrzostwa świata FIA World Rallycross Championship (World RX) rozgrywane są od 2014 roku. Zawody odbywają się na specjalnych torach asfaltowo-szutrowych.
Kierowcy rywalizują w kategorii RX1 (dawniej Supercar) – samochodach o mocy ponad 600 KM oraz RX2e – w pełni elektrycznych pojazdach. Od 2022 roku wprowa dzono napęd elektryczny dla najwyższej klasy RX1. Mistrzostwa składają się z kilkunastu rund w sezonie.
Ostatnia runda Mistrzostw Polski w Rallycrossie Supercars przyniosła niesamowite emocje na torze Autodromu. Zawodnicy od pierwszych okrążeń demonstrowali niezwykłe umiejętności prowadzenia swoich maszyn na wymagającej nawierzchni.
Walka o każdy centymetr toru była bardzo zacięta, szczególnie w sekcji joker lap. Warunki atmosferyczne dodały dramaturgii – poranny deszcz sprawił, że nawierzchnia stała się zdradliwa, zmuszając kierowców do jeszcze większej koncentracji.
Na prostej startowej bolidy osiągały prędkości przekraczające 200 km/h, by za moment gwałtownie hamować przed ciasnym pierwszym zakrętem. Kibice zgromadzeni na trybunach mogli podziwiać spektakularne wyprzedzania i brawurowe manewry (które niejednokrotnie kończyły się na granicy przyczepności).
Techniczne wyzwania i strategia wyścigu
Najważniejszym elementem rywalizacji okazała się strategia wykorzystania sekcji joker lap:
- Optymalizacja momentu zjazdu na dodatkową pętlę
- Zarządzanie temperaturą opon
- Kontrola zużycia paliwa
- Dostosowanie ustawień zawieszenia
- Wybranie dobrego momentu pit-stopu
Zespoły musiały błyskawicznie reagować na zmieniające się warunki na torze. Charakterystyka supersamochodów rallycrossowych wymuszała ciągłe balansowanie między agresywną jazdą a zachowaniem dobrego marginesu bezpieczeństwa. Czy ktokolwiek spodziewał się tak zaciętej rywalizacji? Mechanicy w boksach pracowali na najwyższych obrotach, dostosowując setup samochodów do zmieniających się warunków.
Decydująca faza zawodów
„To był jeden z najbardziej emocjonujących finałów w historii polskiego rallycrossu” – tak określili zawody eksperci. Zmagania na torze przerodziły się w prawdziwy pojedynek mistrzów kierownicy. Wyjątkowo skomplikowana konfiguracja toru wymagała perfekcyjnego wyczucia charakterystyki pojazdu. Zawodnicy musieli wykazać się umiejętnościami technicznymi, odpornością psychiczną – szczególnie w ostatnich okrążeniach (gdy różnice czasowe były minimalne). Poziom adrenaliny sięgnął zenitu, gdy doszło do kontaktu między dwoma czołowymi zawodnikami na przedostatnim zakręcie.
Mistrzostwa Rallycross: Ekstremalna rywalizacja polskich asów na szutrowo-asfaltowych torach
Krajowe Mistrzostwa Polski Supercars w rallycrossie to spektakularne wydarzenie motoryzacyjne, które przyciąga najlepszych kierowców z całego kraju. Zawodnicy rywalizują na specjalnie przygotowanych torach, łączących nawierzchnię asfaltową z szutrową, co stanowi wyjątkowe wyzwanie techniczne i wymaga niezwykłych umiejętności prowadzenia pojazdu. Każdy wyścig składa się z kilku etapów: kwalifikacji, półfinałów oraz finału, gdzie zawodnicy muszą wykazać się szybkością, taktyką i umiejętnością przewidywania zachowań konkurentów. W sezonie runda mistrzowska będzie rozgrywana na pięciu różnych torach w Polsce, w tym na słynnym Autodromie Słomczyn oraz torze w Toruniu. Samochody biorące udział w klasie Supercars to pojazdy o mocy przekraczającej 600 KM, które osiągają przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 2 sekundy. Rywalizacja w tej dyscyplinie wymaga doskonałego przygotowania technicznego pojazdu, a także świetnej kondycji fizycznej zawodników. W trakcie zawodów kierowcy muszą błyskawicznie reagować na zmieniające się warunki na torze, podejmować szybkie decyzje i utrzymywać pełną koncentrację przez cały weekend wyścigowy. Idąc dalej, każdy z uczestników musi przejść obowiązkowy joker lap – specjalny fragment toru, który wydłuża przejazd, ale musi zostać pokonany raz podczas każdego wyścigu.
Super 1600: Emocjonująca historia małych mistrzów rajdowych
Dywizja Super 1600 przez lata dostarczała niezapomnianych wrażeń w rajdach samochodowych. Szczególnie w latach 2001-2012 kategoria ta była doskonałym polem do popisu dla młodych, ambitnych kierowców.
Dominacja Citroëna Saxo i Fiata Punto w pierwszych sezonach pokazała potencjał mniejszych samochodów w profesjonalnym sporcie. Suzuki Swift i Renault Clio regularnie walczyły o czołowe lokaty, udowadniając, że moc nie jest jedynym podstawą.
- Największa liczba zwycięstw: Citroën Saxo (37 wygranych)
- Rekord okrążenia: Andrea Dallavilla, sezon 2003
- Najdłuższa seria podium: Renault Clio, 12 kolejnych rajdów
Sezon 2005 przyniósł rewolucyjne zmiany w regulaminie, które jeszcze bardziej wyrównały szanse wszystkich zespołów. Wprowadzenie limitów budżetowych i standaryzacja niektórych części sprawiły, że rywalizacja stała się jeszcze bardziej zacięta.
Techniczne innowacje Super 1600: Rewolucja w małym wydaniu
Inżynierowie pracujący przy samochodach Super 1600 wprowadzili wiele rozwiązań, które później znalazły zastosowanie w seryjnych modelach. Szczególnie interesujące były systemy zarządzania mocą w zakrętach i specjalne układy hamulcowe dostosowane do mniejszych aut. Historia pokazuje, że właśnie w tej klasie testowano najbardziej innowacyjne rozwiązania przed ich wprowadzeniem do wyższych kategorii rajdowych. Doświadczenia zdobyte w Super 1600 przyczyniły się do rozwoju faktycznych samochodów rajdowych i drogowych. Ostatnie sezony tej kategorii przyniosły szereg ulepszeń w dziedzinie aerodynamiki i bezpieczeństwa, które do teraz są wykorzystywane w motorsporcie.
Punktacja w Rallycrossie – kto wygrywa wyścigi, zarabia punkty na wagę złota!
System punktacji w mistrzostwach świata rallycross (World RX) został tak skonstruowany, aby nagradzać kierowców za każdy element rywalizacji. Zawodnicy zdobywają punkty również w kwalifikacjach, półfinałachi w finałach. W kwalifikacjach punkty przyznawane są na podstawie czasów osiągniętych przez kierowców, gdzie najszybszy otrzymuje 50 punktów, drugi 45, trzeci 42, a kolejni odpowiednio mniej według ustalonej tabeli. Zasadnicze jest to, że każdy z czterech biegów kwalifikacyjnych jest punktowany osobno, co zmusza kierowców do maksymalnej koncentracji w każdym wyścigu. Po zakończeniu kwalifikacji, łączna suma punktów decyduje o tym, którzy kierowcy awansują do półfinałów. W półfinałach stawka jest jeszcze wyższa – zwycięzca otrzymuje 6 punktów, drugi zawodnik 5, a trzeci 4 punkty. Tylko trzech najlepszych kierowców z każdego półfinału przechodzi do wielkiego finału, gdzie do zdobycia jest aż 30 punktów za zwycięstwo. Drugi zawodnik w finale otrzymuje 20 punktów, trzeci 15, czwarty 12, piąty 10, a szósty 8 punktów. System ten sprawia, że zawodnicy muszą być konsekwentni przez cały weekend wyścigowy, ponieważ każdy przejazd może mieć podstawowe znaczenie dla końcowej klasyfikacji. Zwróćmy uwagę, że w sezonie wprowadzono dodatkowe punkty za najszybsze okrążenie w finale, co jeszcze bardziej zintensyfikowało rywalizację. Punktacja ta sprawia, że mistrzostwa pozostają emocjonujące aż do ostatniego wyścigu sezonu, a kierowcy nie mogą pozwolić sobie na chwilę słabości.