Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) to niemiecka seria wyścigów samochodowych klasy GT3, organizowana od 1984 roku. Początkowo startowały w niej samochody turystyczne. Wyścigi odbywają się głównie na torach w Niemczech, w innych krajach Europy. W zawodach uczestniczą czołowi producenci samochodów, m.in. BMW, Audi, Mercedes-Benz i Porsche. DTM słynie z zaciętej rywalizacji, wysokiego poziomu technicznego oraz profesjonalnej organizacji.

Deutsche Tourenwagen Masters to prestiżowa seria wyścigowa, która od dekad elektryzuje fanów motorsportu na całym świecie. Na najsłynniejszych torach Europy ścigają się topowe samochody turystyczne, przygotowane zgodnie z rygorystycznymi przepisami technicznymi serii. Rywalizacja w DTM to sprawdzian dla konstruktorów i kierowców. Wyścigi wyróżniają się niezwykłą intensywnością i zaciętością – samochody jadą „zderzak w zderzak”, a różnice czasowe często nie przekraczają dziesiątych części sekundy. Perfekcyjnie przygotowane maszyny (rozwijające moc ponad 500 KM) umożliwiają osiąganie zawrotnych prędkości na prostych i spektakularne manewry wyprzedzania.

Atmosfera na torach jest niepowtarzalna: dziesiątki tysięcy kibiców, ryk silników i zapach palonej gumy tworzą wyjątkowy klimat.

Techniczne aspekty rywalizacji w DTM

Tutaj najważniejsze elementy techniczne samochodów DTM:

  1. Silnik V8 o pojemności 4.0l
  2. Sekwencyjna skrzynia biegów
  3. Klatka bezpieczeństwa
  4. Karbonowe hamulce
  5. System DRS
  6. System kontroli trakcji

Każdy sezon przynosi ciekawe pojedynki na legendarnych torach: Hockenheimring, Nürburgring czy Norisring. Rywalizacja w Deutsche Tourenwagen Masters wymaga perfekcyjnego zgrania człowieka i maszyny. Inżynierowie nieustannie pracują nad udoskonaleniem aerodynamicznym bolidów, szukając nawet najmniejszej przewagi nad konkurencją. Czy możemy sobie wyobrazić większe emocje niż walkę „koło w koło” przy prędkości przekraczającej 250 km/h? Właśnie kwintesencja DTM – sportu dla prawdziwych pasjonatów motoryzacji.

Rozwój i przyszłość serii DTM

W tym roku seria przeszła znaczącą metamorfozę – wprowadzono nowe regulacje techniczne i zmieniono format wyścigów. „Aktualnie DTM to dobranie tradycji z nowoczesnością”. Organizatorzy dbają o to, by rywalizacja była jak najbardziej wyrównana i atrakcyjna dla widzów. Wprowadzono: system DRS, standing starty i pit-stopy z wymianą opon. „Na torze można zobaczyć prawdziwe dzieła sztuki inżynieryjnej” – samochody marek premium dostosowane do ekstremalnej rywalizacji. Wyścigi DTM to także swoista kuźnia talentów – wielu kierowców po sukcesach w tej serii trafiło do Formuły 1 lub innych prestiżowych kategorii motorsportu. „Mistrzowie kierownicy DTM – klasa, prędkość i wyścigowe emocje na torach Europy”

Samochody osiągają prędkości przekraczające 300 km/hich moc wynosi około 600 KM. Zawodnicy ścigają się na najbardziej wymagających torach w Europie, w tym na legendarnym Nürburgringu czy Hockenheimringu. W wyścigach uczestniczy zazwyczaj około 20 kierowców, a każdy weekend wyścigowy składa się z dwóch głównych wyścigów poprzedzonych sesjami treningowymi i kwalifikacyjnymi. Format zawodów jest bardzo dynamiczny – wyścigi trwają około 55 minut, podczas których kierowcy muszą odbyć jeden obowiązkowy pit-stop. Seria DTM jest znana z zaciętej rywalizacji i częstych kontaktów między samochodami, co sprawia, że jest jedną z najbardziej emocjonujących serii wyścigowych w Europie. W tym roku wprowadzono także wiele innowacji technicznych, w tym system DRS i Push-to-Pass, które a jeszcze uatrakcyjniają widowisko.

niemieckie wyścigi samochodów turystycznych na torach wyścigowych

DTM GT3 – Gdzie niemiecka precyzja spotyka się z mocą supersamochodów

Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) przeszło znaczącą transformację w 2021 roku, całkowicie przechodząc na specyfikację GT3. Nowa era mistrzostw przyniosła większą różnorodność producentów i bardziej wyrównane współzawodnictwo. Bolidy klasy GT3 bazują na produkcyjnych supersamochodach, które zostały zmodyfikowane do osiągania jeszcze lepszych parametrów wyścigowych.

  • Moc silnika: około 550-600 KM
  • Masa minimalna: 1250-1300 kg
  • Napęd na tylną oś
  • Sekwencyjna skrzynia biegów
  • System kontroli trakcji
  • Aerodynamiczny pakiet bodykit
  • System ABS dobrze doużywany do wyścigów

Regulamin techniczny serii wymaga stosowania standardowych elementów GT3, co mocno obniża koszty uczestnictwa w porównaniu do poprzedniej specyfikacji Class One.

W rywalizacji biorą udział takie marki jak Audi, BMW, Ferrari, Lamborghini czy Mercedes-AMG.

Balance of Performance – podstawa wyrównanej rywalizacji w DTM GT3

System BoP (Balance of Performance) jest fundamentalnym elementem regulaminu technicznego DTM GT3, który ma za zadanie wyrównywać szanse pomiędzy różnymi konstrukcjami.

Organizatorzy mogą modyfikować masę pojazdu, moc silnika oraz parametry aerodynamiczne, aby zachować konkurencyjność wszystkich marek.

DTM – Kiedy precyzyjne regulacje spotykają się z inżynieryjnym szaleństwem

Silniki w DTM podlegają rygorystycznym regulacjom technicznym, które ściśle określają parametry jednostek napędowych. Aktualnie samochody DTM wyposażone są w turbodoładowane silniki R4 o pojemności 2.0 litra, które mogą generować moc nawet do 600 KM. Regulamin techniczny szczegółowo określa maksymalne ciśnienie doładowania, które może być stosowane podczas wyścigu, a także limity zużycia paliwa. Zespoły mają ograniczone możliwości modyfikacji jednostek napędowych, co ma na celu wyrównanie szans i kontrolę kosztów. Inżynierowie mogą jednak optymalizować mapowanie silnika i dostrajać elektronikę w ramach dozwolonych limitów. Najważniejszym elementem jest znalezienie kompromisu między mocą a niezawodnością, ponieważ przepisy DTM nakładają surowe kary za przekroczenie dozwolonej liczby jednostek napędowych w sezonie. System push-to-pass pozwala na chwilowe zwiększenie mocy silnika o około 60 KM, co można wykorzystać ograniczoną liczbę razy podczas wyścigu. Regulacje dotyczące silników są regularnie aktualizowane, aby zachować równowagę między spektakularnym wyścigami a kontrolą kosztów.

Zespoły muszą także przestrzegać limitów dotyczących testów silników i rozwoju komponentów.

Poprzedni artykułMistrzostwa WRC: Kalendarz rajdów samochodowych na najwyższym poziomie sportowym
Następny artykuł24h le Mans: Legendarna rywalizacja na torze Circuit de la Sarthe. Historia wyścigów wytrzymałościowych