Chorwacki supersamochód elektryczny o mocy 1914 KM. Przyspiesza 0-100 km/h w 1.81 s, a prędkość maksymalna to 412 km/h. Cztery silniki elektryczne (po jednym na koło), bateria 120 kWh, zasięg do 550 km.
Produkcja limitowana – tylko 150 sztuk. Cena od 2.4 mln euro.
Model Nevera zdobył tytuł najszybszego samochodu seryjnego na świecie i ustanowił paręnaście rekordów w różnych kategoriach prędkościowych.
Rimac Nevera to absolutnie rewolucyjny hypercar elektryczny, który zmienia zasady gry w świecie supersamochodów.
Ten chorwacki cud techniki oferuje niewyobrażalne osiągi, które wprawiają w osłupienie nawet najbardziej obeznanych kierowców testowych. Napędzany czterema silnikami elektrycznymi o łącznej mocy systemowej 1914 KM, rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 1,85 sekundy. Konstrukcja oparta jest na innowacyjnym monokoku z włókna węglowego, który daje nam wyjątkową sztywność przy masie zaledwie 150 kg. Akumulator o pojemności 120 kWh został zintegrowany z podwoziem w sposób dający optymalne rozłożenie masy. System zarządzania mocą wykorzystuje zaawansowane algorytmy, które w czasie rzeczywistym dostosowują rozdział momentu obrotowego między poszczególne koła.
Technologia i osiągi na światowym poziomie
Podczas jazd testowych na torze Neverą (nazwaną tak na cześć dużej burzy na Morzu Adriatyckim) udało się osiągnąć prędkość maksymalną przekraczającą 412 km/h. Charakterystyka przyspieszenia jest po prostu oszałamiająca – sprint do 200 km/h zajmuje tylko 4,3 sekundy. System hamulcowy wykorzystuje karbonowo-ceramiczne tarcze o średnicy 390 mm z sześciotłoczkowymi zaciskami. Czy możemy wyobrazić sobie lepsze dobranie mocy i kontroli? Aerodynamika pojazdu została dopracowana w najdrobniejszych szczegółach, daje to fenomenalny współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie 0,28.
- Moc systemowa: 1914 KM
- Moment obrotowy: 2360 Nm
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 1,85 s
- Prędkość maksymalna: 412 km/h
- Pojemność baterii: 120 kWh
- Zasięg (WLTP): 550 km
- Masa własna: 2150 kg
- Czas ładowania (DC): 22 minuty (0-80%)
Doświadczenia z jazdy testowej
„To nie jest zwykły samochód – to manifestacja inżynieryjnej doskonałości” – takie słowa cisną się na usta po pierwszych kilometrach za kierownicą. Niezrównana precyzja układu kierowniczego i fenomenalne właściwości jezdne sprawiają, że prowadzenie Nevery to czysta przyjemność.
System torque vectoringu (rozdziału momentu obrotowego) działa z chirurgiczną precyzją, pozwalając na błyskawiczne pokonywanie zakrętów. Pneumatyczne zawieszenie adaptacyjne oferuje zakres regulacji wysokości od 115 do 155 mm – świetne rozwiązanie także na tori miejskie ulice. Wnętrze kokpitu zostało zaprojektowane z dbałością o każdy detal (wykorzystano najwyższej jakości materiały wykończeniowe).
Rimac Nevera demoluje konkurencję: Te osiągi szokują nawet fanów elektryków
Chorwacki supersamochód elektryczny Rimac Nevera przeszedł testy osiągów, potwierdzając swoje niezwykłe możliwości. W czasie prób na profesjonalnym torze testowym, pojazd osiągnął prędkość maksymalną 412 km/h, co stanowi nowy rekord świata dla samochodów elektrycznych. Cztery silniki elektryczne generują łączną moc 1914 KM, pozwalając na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 1,85 sekundy. To wynik, który stawia Neverę w absolutnej czołówce najszybszych samochodów świata, wyprzedzając nawet Bugatti Chiron. System zarządzania baterią i zaawansowana aerodynamika umożliwiają utrzymanie stabilnych osiągów nawet podczas wielokrotnych prób przyspieszenia. Inżynierowie Rimaca zastosowali innowacyjny system chłodzenia baterii, który zapobiega przegrzewaniu się ogniw podczas ekstremalnej jazdy. Zasięg na jednym ładowaniu wynosi imponujące 550 kilometrów, co jest wynikiem godnym uwagi dla samochodu o tak ekstremalnych osiągach. Konstruktorzy zadbali o każdy detal – od karbonowego monokoku po specjalnie zaprojektowane opony Michelin. Testy wykazały także niezwykłą skuteczność hamowania – zatrzymanie się ze 100 km/h zajmuje zaledwie 31,5 metra. Nevera została wyposażona w zaawansowany system torque vectoringu, który pozwala na precyzyjne rozdzielanie momentu obrotowego między poszczególne koła, dają nam fenomenalną przyczepność w zakrętach i stabilność przy wysokich prędkościach.
Elektryczna bestia miażdży legendę motoryzacji w spektakularnym pojedynku
Rimac Nevera, chorwacki hipersamochód elektryczny, zdeklasował Bugatti Chiron w bezpośrednim pojedynku na ćwierć mili. Wyposażony w cztery silniki elektryczne o łącznej mocy 1914 KM pojazd pokonał dystans w zaledwie 8,58 sekundy, osiągając prędkość końcową 269,93 km/h. Bugatti Chiron, mimo imponującej mocy 1500 KM pochodzącej z silnika W16, musiał uznać wyższość elektrycznego rywala, kończąc sprint w czasie 9,4 sekundy.
- Moc Rimac Nevera: 1914 KM
- Maksymalny moment obrotowy: 2360 Nm
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 1,85 s
- Zasięg na jednym ładowaniu: 550 km
- Cena: około 2 mln euro
Technologia zastosowana w Neverze pozwala na precyzyjne sterowanie momentem obrotowym na każdym kole, daje to fenomenalną trakcję i stabilność podczas przyspieszania. System zarządzania baterią i układem napędowym został opracowany całkowicie od podstaw przez chorwackich inżynierów.
Wpływ wyników testu na przyszłość supersamochodów spalinowych
Ten pojedynek może stanowić symboliczny moment w historii motoryzacji, pokazujący nieuchronne zmiany zachodzące w branży. Producenci tradycyjnych supersamochodów stają przed koniecznością adaptacji do nowej rzeczywistości, gdzie napęd elektryczny oferuje niedostępne wcześniej możliwości.
Bugatti już zapowiedziało, że ich przyszłe modele będą hybrydowe, co potwierdza słuszność obranego przez Rimaca kierunku rozwoju. Imponujące osiągi chorwackiego producenta przyczyniły się do tego, że został on strategicznym partnerem technologicznym dla wielu renomowanych marek motoryzacyjnych.
Nevera skrywa potęgę – szczegóły zaawansowanej technologii bateryjnej
Technologia baterii w Rimac Nevera to majstersztyk inżynierii motoryzacyjnej. System składa się z 6960 ogniw litowo-manganowo-niklowych, które są zorganizowane w 21 modułów. Łączna pojemność baterii wynosi imponujące 120 kWh, daje to zasięg do 550 kilometrów w cyklu WLTP. Inżynierowie Rimaca zastosowali zaawansowany system zarządzania temperaturą, wykorzystujący ciecz chłodzącą do utrzymania optymalnej temperatury pracy ogniw. Każde ogniwo jest monitorowane indywidualnie przez dedykowany system BMS (Battery Management System), który w czasie rzeczywistym analizuje parametry pracy i optymalizuje wydajność całego układu. Konstrukcja baterii została zintegrowana z monokokiem wykonanym z włókna węglowego, co zwiększa sztywność całej konstrukcji, a także daje nam doskonałą ochronę w przypadku kolizji. System szybkiego ładowania pozwala na uzupełnienie energii od 0 do 80% w zaledwie 22 minuty przy wykorzystaniu ładowarki DC o mocy 500 kW. Można napisać, że Rimac opracował własny algorytm zarządzania energią, który dynamicznie dostosowuje się do szyku jazdy kierowcy. Bateria jest także wyposażona w system rekuperacji o zmiennej intensywności, pozwalający na odzyskiwanie energii podczas hamowania z mocą do 300 kW. Za pomocą tego rozwiązaniu mocno zwiększa się efektywność energetyczna pojazdu. Materiały użyte do produkcji ogniw zostały starannie wyselekcjonowane pod kątem trwałości i bezpieczeństwa, a cały pakiet bateryjny przeszedł rygorystyczne testy wytrzymałościowe, w tym testy zderzeniowe i testy odporności na ekstremalne warunki atmosferyczne.