Systemy asystujące kierowcy to elektroniczne układy poprawiające bezpieczeństwo i luksus jazdy. Najważniejsze z nich to: ABS (zapobieganie blokowaniu kół), ESP (stabilizacja toru jazdy), tempomat adaptacyjny (utrzymywanie stałej odległości), asystent pasa ruchu, awaryjne hamowanie oraz czujniki parkowania.

Z ich pomocą zmniejsza się ryzyko wypadku i zwiększa się kontrola nad pojazdem.

Nowoczesne systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) stały się integralnym elementem aktualnej motoryzacji, dając kierowcom bezprecedensowy poziom bezpieczeństwa i luksusu.

Inteligentne technologie asystujące potrafią wykrywać potencjalne zagrożenia na drodze i reagować w ułamkach sekund.

Teraz samochody wyposażone są w zaawansowane czujniki, kamery i radary, które nieustannie monitorują otoczenie pojazdu. Systemy te wykorzystują skomplikowane algorytmy do analizy sytuacji drogowej w czasie rzeczywistym, co pozwala na błyskawiczną reakcję w przypadku wykrycia niebezpieczeństwa. Technologia ta jest szczególnie skuteczna w zapobieganiu kolizjom (wykorzystując systemy automatycznego hamowania awaryjnego). Można zauważyć, że aktualne systemy ADAS potrafią ostrzegać kierowcę, aktywnie ingerować w prowadzenie pojazdu – od delikatnej korekty toru jazdy po całkowite zatrzymanie samochodu.

Podstawowe komponenty systemów bezpieczeństwa ADAS

  • System monitorowania martwego pola
  • Adaptacyjny tempomat
  • Asystent pasa ruchu
  • System automatycznego parkowania
  • Funkcja awaryjnego hamowania
  • System rozpoznawania znaków drogowych
  • Asystent jazdy w korku
  • System wykrywania zmęczenia kierowcy

Nowe rozwiązania w dziedzinie ADAS wprowadzają rewolucyjne możliwości: Jednym z najbardziej zaawansowanych elementów jest system predykcyjnego wykrywania zagrożeń, który analizuje zachowanie innych uczestników ruchu. Wykorzystuje on sztuczną inteligencję do przewidywania potencjalnych sytuacji niebezpiecznych – na przykład gwałtownego hamowania poprzedzającego pojazdu czy nieoczekiwanej zmiany pasa ruchu. Jak działają takie systemy właściwie? „Technologia ta potrafi wykryć zagrożenie nawet wtedy, gdy nie jest ono jeszcze widoczne dla ludzkiego oka” – to elementarna przewaga systemów ADAS.

Przyszłość systemów wspomagania kierowcy

Intensywny rozwój technologii autonomicznej jazdy przyspiesza ewolucję systemów ADAS. Obecnie pracuje się nad integracją systemów komunikacji V2V (vehicle-to-vehicle) i V2I (vehicle-to-infrastructure), które pozwolą pojazdom na wymianę informacji między sobą oraz z infrastrukturą drogową.

„Pojazdy wyposażone w najnowsze systemy ADAS mogą współpracować ze sobą, tworząc inteligentną sieć bezpieczeństwa na drodze”. Producenci samochodów inwestują ogromne środki w rozwój zaawansowanych systemów asystujących – od podstawowych funkcji monitorowania otoczenia po zaawansowane systemy semi-autonomicznej jazdy. Czy w przyszłości systemy te całkowicie przejmą kontrolę nad prowadzeniem pojazdu? To pytanie pozostaje otwarte, jednak już teraz możemy obserwować, jak technologia ADAS staje się wyrafinowana i niezawodna.

Jak nowoczesne systemy w samochodzie chronią Twoje życie – przegląd asystentów bezpieczeństwa

elektroniczne systemy wspierające bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem

Aktualnie samochody wyposażone są w zaawansowane systemy wspomagające kierowcę, które mocno zwiększają bezpieczeństwo jazdy. Aktywne systemy bezpieczeństwa nieustannie monitorują sytuację na drodze i są gotowe zareagować szybciej niż człowiek. Podstawowym i najbardziej rozpowszechnionym systemem jest ABS (Anti-lock Braking System), który zapobiega blokowaniu kół podczas gwałtownego hamowania. Współpracuje on z systemem ESP (Electronic Stability Program), kontrolującym stabilność pojazdu podczas pokonywania zakrętów i zapobiegającym poślizgom. System EBD (Electronic Brakeforce Distribution) odpowiada za odpowiedni rozdział siły hamowania na poszczególne koła. Nowoczesne samochody mają także system automatycznego hamowania awaryjnego (AEB), który wykrywa przeszkody i w razie potrzeby zatrzymuje pojazd. Lane Assist dba o utrzymanie auta w pasie ruchu, a Blind Spot Monitor ostrzega o pojazdach w martwym polu lusterek. Adaptacyjny tempomat automatycznie dostosowuje prędkość do poprzedzającego pojazdu, zachowując bezpieczną odległość. Można powiedzieć o systemach wykrywających zmęczenie kierowcy, które analizują styl jazdy i sugerują przerwę w podróży. Traffic Sign Recognition rozpoznaje znaki drogowe i wyświetla je na desce rozdzielczej. Park Assist pomaga w parkowaniu, a Night Vision wspomaga jazdę nocą, wykrywając pieszych i zwierzęta poza zasięgiem reflektorów. Cross Traffic Alert ostrzega o zbliżających się pojazdach podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego. Te wszystkie systemy tworzą pełną sieć zabezpieczeń, mocno redukując ryzyko wypadku.

ESP – anioł stróż kierowcy na czterech kołach

Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP to zaawansowane rozwiązanie technologiczne, które nieustannie monitoruje zachowanie pojazdu podczas jazdy. System ten wykorzystuje szereg czujników do analizy prędkości obrotowej kół, przyspieszenia poprzecznego oraz kąta skrętu kierownicy. W sytuacji wykrycia potencjalnej utraty stabilności, ESP błyskawicznie reaguje, selektywnie przyhamowując poszczególne koła i regulując moc silnika, aby zapobiec poślizgowi lub znoszeniu pojazdu.

  • Redukcja ryzyka wypadków o nawet 80%
  • Działanie w czasie rzeczywistym (20 razy na sekundę)
  • Współpraca z systemami ABS i ASR
  • Automatyczna adaptacja do warunków drogowych

Dzięki zaawansowanym algorytmom, system ESP potrafi przewidzieć potencjalnie niebezpieczne sytuacje zanim staną się krytyczne dla bezpieczeństwa jazdy. Jest to ważne podczas nagłych manewrów omijania przeszkód czy jazdy na śliskiej nawierzchni.

Ewolucja ESP w erze pojazdów autonomicznych

Aktualnie systemy ESP ewoluują w kierunku integracji z technologiami pojazdów autonomicznych. Nowe generacje tego systemu wykorzystują sztuczną inteligencję do przewidywania zachowania pojazdu i dostosowywania parametrów jazdy z jeszcze większą precyzją. Inżynierowie pracują nad dobraniem ESP z systemami mapowania terenu i rozpoznawania warunków atmosferycznych, co pozwoli na jeszcze większą ochronę przed utratą przyczepności.

System staje się wyrafinowany, pilnując dane z czujników pojazdu informacje z systemów nawigacji satelitarnej i komunikacji między pojazdami (V2V).

Asystenci parkowania – jak uniknąć denerwujących otarć i stłuczek?

Systemy wspomagania parkowania to obecnie standardowe wyposażenie wielu nowoczesnych samochodów, które mocno ułatwiają manewrowanie pojazdem w ciasnych przestrzeniach. Czujniki parkowania, dzięki wykorzystaniu fal ultradźwiękowych, potrafią wykryć przeszkody znajdujące się nawet w odległości 2-3 metrów od pojazdu. System generuje sygnały dźwiękowe o różnej częstotliwości informując kierowcę o dystansie do najbliższych obiektów. Im bliżej przeszkody, tym dźwięk staje się bardziej intensywny, przechodząc w sygnał ciągły przy bardzo małej odległości. Czujniki montowane są zazwyczaj w przednim i tylnym zderzaku, a czasem także w bokach pojazdu. Kamera cofania stanowi doskonałe uzupełnienie czujników parkowania, dając kierowcy rzeczywisty obraz przestrzeni za pojazdem. Nowoczesne systemy wyświetlają także linie pomocnicze, które pokazują przewidywany tor jazdy zależnie położenia kierownicy. Niektóre zaawansowane systemy dają widok 360 stopni, łącząc obrazy z kilku kamer rozmieszczonych wokół pojazdu. Radar parkowania to najbardziej zaawansowane rozwiązanie, które wykorzystuje fale radiowe do precyzyjnego wykrywania przeszkód. System ten działa odpowiednio nawet w trudnych warunkach atmosferycznych, np. deszcz czy mgła, gdzie tradycyjne czujniki ultradźwiękowe mogą mieć problemy z dokładnym pomiarem. Idąc dalej, radar może wykrywać obiekty w ruchu i przewidywać potencjalne kolizje, dają nam jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa podczas manewrów parkingowych.

Poprzedni artykułInteligentne systemy autonomiczne przejmują kontrolę nad procesem parkowania
Następny artykułAutonomiczne taksówki przyszłości – jak systemy nawigacji i AI dbają o bezpieczeństwo pasażerów