BMW iX wyposażono w zaawansowany system autonomicznej jazdy poziomu SAE 2+. Auto ma asystenta prowadzenia Professional z funkcją jazdy autonomicznej do 60 km/h, system ostrzegania przed kolizją czołową, asystenta zmiany pasa ruchu oraz utrzymania w pasie ruchu. Zastosowano 5 kamer, 5 radarów i 12 czujników ultradźwiękowych. System monitoruje otoczenie pojazdu w zakresie 360 stopni i wspomaga parkowanie.
BMW iX to rewolucyjny model, który wprowadza całkowicie nowe standardy w dziedzinie autonomicznej jazdy i systemów wspomagania kierowcy. Najnowsza flagowa elektryczna limuzyna bawarskiego producenta została wyposażona w zaawansowany system autonomicznej jazdy 3. poziomu, który umożliwia jazdę bez ingerencji kierowcy w określonych warunkach. System wykorzystuje pełną sieć czujników, kamer i radarów do precyzyjnego mapowania otoczenia pojazdu w czasie rzeczywistym. Technologia ta opiera się na zaawansowanych algorytmach uczenia maszynowego, które nieustannie analizują sytuację na drodze i podejmują decyzje z prędkością znacznie przewyższającą ludzkie możliwości. Inteligentny asystent prowadzenia potrafi samodzielnie utrzymywać pas ruchu, dostosowywać prędkość do warunków drogowych oraz wykonywać manewry wyprzedzania (wszystko pod czujnym okiem systemów bezpieczeństwa).
- System kamer 360 stopni z funkcją rozpoznawania obiektów
- Radar dalekiego zasięgu o zasięgu do 300 metrów
- Czujniki ultradźwiękowe do precyzyjnego parkowania
- Lidar nowej generacji do skanowania przestrzeni
Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy
BMW iX został wyposażony w szereg innowacyjnych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo i luksus jazdy. Najważniejszym elementem jest system automatycznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów. Asystent jazdy w korkach pozwala na całkowicie autonomiczną jazdę przy prędkościach do 60 km/h – system sam przyspiesza, hamuje i skręca. Innym przełomowym rozwiązaniem jest asystent parkowania z funkcją zdalnego sterowania poprzez aplikację w smartfonie. Jak daje efekt to właściwie? Technologia działa zadziwiająco płynnie i intuicyjnie.
Inteligentne wsparcie kierowcy
W codziennej eksploatacji BMW iX wspiera kierowcę na wiele sposobów: od monitorowania martwego pola, przez ostrzeganie o ruchu poprzecznym, aż po automatyczne dostosowywanie się do ograniczeń prędkości. System rozpoznawania znaków drogowych wykorzystuje zaawansowaną telematykę i dane z nawigacji satelitarnej. „Pojazd nieustannie komunikuje się z infrastrukturą drogową i innymi pojazdami, tworząc obraz sytuacji na drodze”.
Asystent jazdy nocnej wykorzystuje kamerę termowizyjną do wykrywania pieszych i zwierząt w ciemności – to game-changer dla bezpieczeństwa.
BMW iX szokuje kierowców – autonomia poziomu 3 debiutuje w luksusowym elektrycznym SUV-ie
Według najnowszych informacji, BMW iX otrzyma możliwość aktualizacji systemu do jazdy autonomicznej poziomu 3.
Oznacza to, że samochód będzie mógł samodzielnie prowadzić na autostradach przy prędkości do 60 km/h, nie potrzebując ciągłej uwagi kierowcy. System wykorzystuje zaawansowane czujniki LiDAR, kamery oraz radary do monitorowania otoczenia w promieniu 250 metrów. Funkcja ta będzie dostępna początkowo tylko w Niemczech, gdzie przepisy prawne umożliwiają wykorzystanie autonomii poziomu 3.
BMW planuje stopniowe wprowadzanie tej technologii na kolejne rynki europejskie w miarę dostosowywania lokalnych regulacji. Koszt aktualizacji systemu ma wynosić około 6000 euro. Zwróćmy uwagę, że kierowca musi być gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem w ciągu 10 sekund od otrzymania powiadomienia. Asystent jazdy autonomicznej działa wyłącznie w dobrych warunkach pogodowych i przy odpowiednim oznakowaniu drogi. BMW iX dołącza równocześnie do elitarnego grona pojazdów z certyfikowaną autonomią poziomu 3, konkurując bezpośrednio z Mercedesem klasy S.
Laserowe oko autopilota – jak komputer skanuje drogę w mieście?
Czujniki laserowe LIDAR (Light Detection and Ranging) stanowią ważny element systemów autonomicznej jazdy w przestrzeni miejskiej. Technologia ta wykorzystuje wiązki światła laserowego do tworzenia precyzyjnej, trójwymiarowej mapy otoczenia w czasie rzeczywistym. Emitowane impulsy świetlne odbijają się od obiektów i wracają do detektora, umożliwiając dokładny pomiar odległości i kształtów. System przetwarza nawet 1,3 miliona punktów pomiarowych na sekundę, co pozwala na błyskawiczne wykrywanie przeszkód.
- Zakres skanowania: 360 stopni
- Dokładność pomiaru: do 2 cm
- Częstotliwość odświeżania: 20 Hz
- Zasięg działania: do 200 metrów
Aktualnie systemy LIDAR potrafią rozróżniać pieszych, rowerzystów i inne pojazdy, adaptując zachowanie autopilota do sytuacji na drodze. Technologia ta jest szczególnie skuteczna w warunkach ograniczonej widoczności, np. zmrok czy mgła.
Kwantowe ubardzo dobrzenia LIDAR-u – przyszłość autonomicznej jazdy
Nowe badania skupiają się na wykorzystaniu efektów kwantowych do zwiększenia czułości czujników LIDAR. Naukowcy pracują nad integracją pojedynczych fotonów i splątania kwantowego, co może zrewolucjonizować precyzję i zasięg systemów autonomicznej jazdy.
Eksperymenty wykazują potencjał nawet dziesięciokrotnego zwiększenia efektywności wykrywania obiektów.
Oko maszyny widzi więcej – AI na straży bezpieczeństwa
Nowoczesne systemy monitoringu oparte na sztucznej inteligencji potrafią zidentyfikować niebezpieczne sytuacje na drodze w ułamku sekundy. Zaawansowane algorytmy analizują obraz w czasie rzeczywistym, wykrywając znaki drogowe, przewidując zachowania pieszych z dokładnością sięgającą 98%. Technologia ta wykorzystuje sieci neuronowe, które uczą się na podstawie milionów przykładów, co pozwala im rozpoznawać nawet częściowo zasłonięte znaki drogowe czy pieszych w trudnych warunkach atmosferycznych. System potrafi jednocześnie śledzić ruch kilkudziesięciu obiektów, analizując ich trajektorię i prędkość. Idąc dalej, algorytmy przewidują potencjalne kolizje, wysyłając ostrzeżenia do systemów bezpieczeństwa pojazdu. Dzięki ciągłemu rozwojowi tej technologii, samochody autonomiczne są coraz bezpieczniejsze. AI nieustannie skanuje otoczenie, reagując na zagrożenia znacznie szybciej niż człowiek. Jest to ważne podczas jazdy nocą lub w złych warunkach pogodowych, gdy ludzka percepcja jest ograniczona. Systemy te współpracują także z innymi pojazdami, wymieniając między sobą informacje o potencjalnych zagrożeniach.